آموزش تشریفات
استاد تشریفات

بهترین استاد تشریفات و پذیرایی و مدرس پذیرایی و تشریفات ایران کیست؟ استاد/مدرس و سخنران با تجربه

بهترین استاد تشریفات و پذیرایی و مدرس آموزش فنون پذیرایی و تشریفات ایران کیست؟ استاد/مدرس و سخنران با تجربه، با سخنرانی و تدریس عالی چه ویژگی‌هایی دارد؟

خصوصیات استاد / مدرس آموزش پذیرایی و تشریفات چیست؟
هر مدرسی یا استادی که خصوصیات زیر را داشته باشد، به نظر اینجانب می تواند در زمینه تخصصی خود جزو بهترین ها باشد:

۱- ارائه مطالب با کیفیت، جدید و کاربردی بودن کارگاه آموزشی

در صورتی که در آموزش تشریفات و پذیرایی، بجای پرداختن به محتوایی که زیاد کاربرد ندارد و همچنین با توضیحات تئوری زیاد هست، چه بهتر که آنچه که در پذیرایی و تشریفات به اصطلاح (لپ مطلب) هست، گفته شود و مخاطبان بلافاصله بعداز یاد گرفتن بدانند که چه چیزی؟ چه زمانی؟ و چه جایی؟ این آموزش را انجام دهند.
کیفیت و ارزش محتوای یک استاد تشریفات و پذیرایی، به کاربردی بودن آن است.

۲- تسلط مدرس آموزش پذیرایی به موضوع

فردی که می خواهد پذیرایی و تشریفات را آموزش دهد، به نظرم اینکه چند برابر آن چیزی که می خواهد آموزش بدهند، باید بداند و از قبل انجام داده باشد (مثلاً استاد می خواهد یک روز آموزش تشریفات دهد، باید حداقل به اندازه بیش از ۵ روز چه از لحاظ محتوا و چه از لحاظ انجام دادن داشته باشد)

۳- قدرت انتقال و نحوه بیان استاد

استاد دوره صرفاً اینکه مطالب پذیرایی و تشریفات اداری را بداند، کافی نیست! (دانستن تشریفات، تنها شاید ۵۰ درصد ماجراست، ۵۰ درصد بعدی به این بر می گردد که چطور به شاگردان خود منتقل کند، بله، قدرت انتقال و نحوه بیان!)
شاید تا به حال با اساتید زیادی برخورد داشته اید که علم بسیاری دارد، اما در انتقال آن ضعف دارد. (حالا این ضعف شاید به خصوصیات درونی و شاید هم واقف نبودن به تکنیک های فن بیان در تدریس خود، باعث می شود دانشجویان بخوبی یاد نگیرند)

۴- تجربه فردی استاد تشریفات و پذیرایی در مطالب ارائه شده

یکی از اصلی ترین سؤالاتی که برای انتخاب مدرس پذیرایی و تشریفات باید بپرسیم، آیا این استاد، این فعالیت ها و کارهایی که به شاگردان خود آموزش می دهد، خودش انجام داده است یا خیر؟
چون بهتر می تواند دانشجویان را درک کند و دغدغه های کاریشان را بشناسد | بهتر می تواند آموزش دهد | اطلاعات بهتری را انتخاب و منتقل نماید | دوست و مشاور بهتری برای شاگردان خود باشد | شرکت کنندگان آمادگی پذیرش بیشتری از چنین فردی که خودش اینکاره بوده است، داشته باشند | و…
بسیار زیاد دیده ام مدرسانی که کل مطالبشان را صرفاً از روی کتاب مطالعه و همان مطالب را سرکلاس می گوید و یا خود مدرس کلاس یا دوره ای از استاد دیگری رفته است و همان مطالب را بازگو می کند (شبیه طوطی)
فردی می تواند شایسته ی آموزش و استاد آموزش پذیرایی باشد که آن محتوا را به اصطلاح با گوشت و پوست خود درک کند.

مورد بعدی که شامل تجربه سخنران و استاد تشریفات و پذیرایی می تواند باشد، رزومه و مکان هایی که قبلاَ آموزش داده است، یعنی سؤال کنیم که شخص مدرس در گذشته با چه سازمان ها و شرکت های معتبر و بزرگی در بحث آموزش همکاری داشته است.

۵- پاسخگویی به ابهامات، سؤالات و مشارکت دهی مخاطبان توسط استاد

زمانیکه استاد تشریفات و پذیرایی به کار خود از لحاظ علمی و عملی مسلط باشد، به سؤالات و ابهامات شرکت کنندگان بخوبی و جامع پاسخ می دهد و همچنین به کار تدریس هم مسلط باشد، بهتر می تواند مخاطبان خود را در حین آموزش تشریفات مشارکت دهد و از آنها کار بخواهد (این مشارکت می تواند بصورت عملی مانند تمرین کردن و کار خواستن | یا گفتگومحور بودن مثل نظر دادن، پیشنهاد دادن، سوال کردن و … باشد)

نوشته مرتبط با این مقاله: سخنران تشریفات و پذیرایی / سخنرانی در زمینه پذیرایی و تشریفات / دعوت از سخنران برجسته و با تجربه

۶- استفاده از رسانه های تصویری مکمل حین تدریس تشریفات + داشتن جزوه تصویری

سخنران تشریفات و پذیرایی، جزوه ای باید داشته باشد که شرکت کنندگان بعداز آموزش، بتوانند مطالب را مرور کنند و پیشنهاد اینجانب این است که جزوه بصورت تصویری باشد که یادگیری و به ذهن سپاری راحت تر باشد و هم این جزوه فضای خالی داشته باشد که کارکنان در حین کلاس کنار آن تصویر، یادداشتی با ادبیات خود برای مرور آموزش ها جهت یادگیری عمیق تر داشته باشند.
اسلایدهایی که با مانیتور/پروژکتور که توسط استاد پذیرایی نمایش پیدا می کند باعث یادگیری بهتر و همچنین نظم و دسته بندی بهتر محتوا توسط مدرس می شود و از پراکندگی آموزش ها، فراموشی و ترتیب نداشتن محتوا جلوگیری می کند.

نمونه جزوه تشریفات و پذیرایی

۷- آموزش و تمرین در شرایط شبه واقعی و بصورت عملی توسط شرکت کنندگان و استاد

به نظرم مهمترین موردی که در ارائه آموزش پذیرایی و تشریفات توسط استاد باید درنظر گرفته شود، اینکه آموزش به شکل عملی و تمرینی در کلاس باشد.
نحوه کار به این شکل که در کلاس ابتدا استاد تشریفات مواردی که می خواهد آموزش دهد، خودش انجام دهد و سپس از شرکت کنندگان و کارکنان بخواهد که آنها نیز در شرایط شبه واقعی، تمرین ها را انجام دهند (مثلاً تعدادی از شرکت کنندگان بعنوان میهمان، تعدادی دیگر به عنوان میزبان از این میهمانان پذیرایی کنند و مواردی که مربی آموزش داده است را در کارگاه اجرا کنند و توسط استاد دوره ارزیابی شوند)

۸- ارزیابی قبل از آموزش و پس از آموزش از جانب مدرس

استاد پذیرایی و تشریفات، چه بهتر اینکه قبل از آموزش از نیروهای خدمات و پذیرایی، ارزیابی داشته باشد تا سطح پرسنل از لحاظ اطلاعات شود و پس از آموزش نیز ارزیابی را داشته باشد که هم متوجه شود که آموزش تاثیرگذار بوده است یا خیر؟ و همچنین در چه جاهایی نیاز به آموزش بیشتر هست. (معمولاً نیروها وقتی بدانند که ارزیابی هم خواهند شد، توجه بسیار بیشتری نسبت به محتوا خواهند داشت)
ارزیابی حتی می توانند بصورت چک لیست پس از آموزش از طرف سرپرستان و مدیران انجام شود.

+ مقاله مرتبط: استاد دوره نیروهای خدماتی و آبدارچی شرکت / مدرس کلاس نظافتچیان اداری

۹- نیازسنجی قبل از آموزش توسط استاد و سخنران

قبل از آموزش، سخنران و استاد تشریفات باید نیازسنجی از شرایط کاری شرکت کنندگان، امکاناتی که دارند، کاری که انجام می دهند و… داشته باشند تا با دید بازتری به آموزش بپردازد.
در موضوع آموزش پذیرایی و تشریفات، کلیت کاری که تمام نیروهای تشریفات و پذیرایی انجام می دهند شبیه به هم و یکسان است اما در جزئیات می تواند متفاوت باشد (چون هر کدام شرایط متفاوت و با افراد متفاوتی درارتباط هستند.
نیازسنجی می تواند با حضور مربی در مجموعه باشد | می تواند بصورت سؤال پرسیدن مستقیم از سرپرستان و حتی نیروها قبل از آموزش باشد | می تواند با تکمیل فرم های نیازسنجی توسط مدیر و سرپرست کارکنان باشد | و راههای بسیار دیگری….
نیازسنجی حتی می تواند سرکلاس هم باشد، مثلاً مشاور از شرکت کنندگان بخواهد که دغدغه هایشان در محیط کار را بگویند و سپس از جانب مدرس برای آن راهکار بیان شود.
یک نمونه شخصی از کلاس خودم بزنم: از شرکت کنندگان سوال می کنم که زمان پذیرایی از دیگران بیشترین مشکل یا سختی که دارید چی هست؟
عموماً میگن که مثلاً صندلی ها زیاد عقب هست یا به هم چسبیده هست! جلوی دستشان که ما می خواهیم آن نوشیدنی یا غذا را بگذاریم پر هست و جای گذاشتن نیست!
وقتی مسئله مطرح شد، حالا برایشان راهکار می دهم که در چنین شرایطی چه می توانند کنند

۱۰- ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان جهت یادگیری مطالب کارگاه

انگیزه کارکنان در آموزش در دو زمان ایجاد می شود: قبل از آموزش و حین آموزش
انگیزه قبل از آموزش: بیشتر بر می گردد به عملکرد سرپرستان و مدیران آن مجموعه در قبل از آموزش که نیروها انگیزه برای یادگیری حین آموزش و اجرای پس از آموزش داشته باشند.
حین آموزش: استاد تشریفات تا چه اندازه کاری می کند و به چه شکلی تدریس و با چه محتوایی ارائه می کند که کارکنان جهت یادگیری موضوعات جدید پذیرایی و تشریفات، انگیزه پیدا کنند که آن کار را جهت انجام دادن یاد بگیرند.

+ مقاله مرتبط: تدریس اصول و روش‌های پذیرایی اداری در ادارات و سازمان / استاد و مدرس پذیرایی رسمی

۱۱- استفاده از مثال های کاربردی در طول آموزش

مثال های واقعی در حین آموزش باعث یادگیری بسیار عمیق تر و در نهایت اجرایی کردن آن آموزش خواهد شد.
اما درصورتیکه آموزش های استاد پذیرایی همراه با مثال و آنهم مثال کاربردی نباشد، تاثیرگذاری، یادگیری و اجرای پس از آموزش به پایین ترین حد خود می رسد.

نیروهای پرسنل کارکنان خدمات خدماتی نظافتچی نظافتچیان آبدارچی و آبدارچیان مهماندار و مهمانداران میزبان و میزبانان پیشخدمت پیشخدمتان خدمتکار خدمتگزار سرایداربرتربهترین مشاور مربی

برای تبدیل شدن به بهترین مدرس تشریفات و پذیرایی با تدریس عالی / استاد و سخنران پذیرایی و تشریفات توجه به ۱۱ نکته بالا کاملاً ضروریست.

به امید بهترین ها

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

اسکرول به بالا