آموزش تشریفات

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن در محل کار

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن در محل کار

هدیه دادن و هدیه گرفتن نیز برای خود آداب دارد و همچنین زمانیکه ما به فردی یا شرکتی هدیه می‌دهیم این حس را به طرف مقابل انتقال می‌دهیم که ما به شما توجه داریم و به یادتان هستیم.

هدیه دادن و هدیه گرفتن محبت ها را بین افراد و سازمان ها را دوچندان می کند و البته هدیه دادن انواع و رسوم مختص به همان محیط و افراد خاص خودش را دارد اما آنچه که ما در اینجا به آن می‌پردازیم آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن در محل کار می‌باشد.

توصیه بسیار مهم من برای هدایایی که در محیط کار داده می‌شود این است که از پذیرفتن هدایای گرانقیمت در کار صرف نظر کنید و نپذیرید و اگر این نوع هدایا از سمت مجموعه های خارج از سازمان می‌باشد بسیار بیشتر مراقب باشید که برخی از این نوع هدایایی که خارج از سازمان داده می‌شود ممکن است اهداف خاصی را برای آن درنظر گرفته باشند.

هدیه دادن در محیط کار را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد:

۱. هدایای بین افراد در داخل شرکت و سازمان

۲. هدایای بین شرکت ها و سازمان ها (خارجی)

هدایای بین افراد در داخل شرکت و سازمان

این نوع هدایا بین همکاران و مدیران و کارکنان در داخل سازمان می‌باشد و می تواند به مناسبتهای مختلف مثل ترفیع رتبه، تولد، موفقیت های کاری، ازدواج و… انجام گیرد.

هدایای بین شرکت ها و سازمان ها (خارجی)

این نوع هدایا نیز برای اهداف خاصی داده می شود و برای دادن و گرفتن این هدایا اگر ارزان‌قیمت و صرفاً برای یادبود باشد می توان آنرا پذیرفت و مجدداً توصیه می کنم اگر گرانقیمت می باشد، آنرا زنگ‌ خطر بدانید مگر آنکه دلیل آنرا بدانید و بدانید و دلیل مجاز و قانع کننده باشد.

آداب هدیه دادن

قیمت

در زمان هدیه دادن هیچ وقت در مورد قیمت آن صحبتی نکنید و اگر هدیه شما دارای برچسب قیمت می باشد از روی آن بردارید و همچنین در آن زمان درباره مشکلات مالی خود به هیچ وجه صحبت نکنید.

هدیه خود را مشخص کنید!

اگر در جایی هستید که تعداد هدایا زیاد است می توانید جمله ای زیبا متناسب با دلیل هدیه دادن شما روی کاغذی نام خود را نوشته و روی هدیه خود بچسبانید.

نحوه دادن هدیه؟

در زمانیکه می خواهید هدیه بدهید لطفاً با دو دست خود هدیه را بدهید و جملاتی کوتاه مثبت بگویید مثلاً: تقدیم به شما مدیر گرامی، خوشحالم در سازمان ترفیع رتبه گرفتید، تقدیم به بهترین همکارم، همکار عزیزم تولدت مبارک و خیلی از جملاتی که شما متناسب با دلیل هدیه دادن شما و همکارتان می توانید بگویید.

کاملاً کاربردی باشد!

هدیه ای انتخاب کنید که برای فرد کاربردی باشد و در روزمره بتواند از آن استفاده کند، نه وسایلی که شاید یکبار هم از آن استفاده نکند و اصلاً لازم نیست گران‌قیمت باشد و همین که شما به یادش بودید برایش کافیست و او را خوشحال خواهد کرد مثلاً خودکار، لیوان و یا هر وسیله کاربردی دیگر…

گروهی بگیرید

اگر قرار هست برای مناسبتی برای مدیر یا کارمند خود هدیه ای بدهید و بودجه شما کم است و می خواهید کمتر خرج کنید، چه خوب است بصورت گروهی و با سایر همکاران خریداری شود که در نزد فرد هدیه گیرنده بهتر و بیشتر دیده می شود و هم شما در حد و اندازه ی خود برای خرید هدیه کمک کرده اید و خود را به زحمت نینداخته‌اید.

کمترین دغدغه را بوجود آورد!

سعی کنید هدیه ای را از لحاظ قیمت و کیفیت انتخاب کنید که اگر طرف مقابل خواست بعداً جبران کند، دغدغه ای از این لحاظ نداشته باشد که زمانیکه نوبت هدیه دادن او شد چطور جبران کند؟

و یا اگر توانایی جبران نداشت، خجالت بکشد تا حالا چندبار بعد از اینکه هدیه گرفتید بجای اینکه خوشحال شوید یک دغدغه به دغدغه های شما اضافه شده است که برای جبران هدیه او من چه هدیه ای ببرم!؟ (این نوشته‌ی من خیلی آشناست نه؟)

از سایرین سؤال کنید!

از دیگران که می شناسید سؤال کنید که قرار هست چه هدیه‌ای برای کارمند یا مدیر شما ببرند تا مبادا دو نفر هدیه ای بگیرید که شبیه هم باشد و یا نزدیک به هم باشد که در اینصورت نه برای آن فرد کاربردی خواهد بود و نه برای شما جالب خواهد بود و حتی شما افسوس و خجالت خواهید کشید که ای کاش سؤال کرده بودم.

آداب هدیه گرفتن

لبخند و تشکر

در زمانی که هدیه ای می گیرید عالی می شود که لبخندی بر لب داشته باشید و همانجا و در حضور شخصی که هدیه داده است اگر در کادو یا پاکتی می باشد آنرا باز کرده و حس خوشحالی خود را به زبان بیاورید

دلیل تشکر خود از هدیه

اگر شما بخوهید صرفاً لبخند بزنید و تشکر کنید، روزگارش به سر آمده است و حتماً باید دلیل خوشحالی خود را در جملاتی بگویید و در اینجاست که وقتی طرف مقابل حس کرد که هدیه اش واقعاً خوشحال کننده و مفید بوده است خوشحال خواهد بود و همچنین آن فرد نسبت به ما حس بسیار مثبتی را خواهد داشت.

مثلاً اگر پیراهنی برای شما خریده است بگویید چه خوب اتفاقا من خیلی وقت بود تصمیم گرفته بودم پیراهنی بخرم اما وقت نمی کردم و یا نمی دانستم چه پیراهنی بخرم و این دقیقاً رنگ و مدلی که می خواستم هست، از شما بسیار متشکرم

اگر کسی گل آورده باشد معمولاً آنرا بلافاصله در آب قرار می دهند و یا اگر هدایایی است که میتوان در همان جلسه و یا مهمانی مثل شیرینی استفاده کرد را نیز می توانید بیاورید و شما و سایر همکاران نیز استفاده نمایید و اینکار از همین مدلی است که به شما عرض کردم.

پرسیدن قیمت هدیه هرگز!

برخی ممکن است بلافاصله بعداز هدیه ای که گرفته اند در مورد قیمت آن سؤال می کنند که این مورد نیز خلاف آداب و رسوم نیز می باشد و در آداب معاشرت یک اصل کلی وجود دارد که آیا با این رفتاری که شما انجام داده اید، فردی دیگر دقیقاً همان رفتار را با شما داشته باشد راضی خواهید بود یا خیر؟ اگر پاسخ شما منفی است پس شما هم این رفتار را نداشته باشید.

تا اندازه ای مجاز

همانطور که در ابتدا نیز گفتیم ما باید تا یک حد و اندازه ای باارزش باشد و می توانیم از لحاظ اقتصادی یا غیر اقتصادی این اجازه را به خودمان بدهیم که در محل کار خود و دیگران هدیه بدهیم یا بگیریم و اگر بیشتر باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست که ما بخواهیم آنرا بپذیریم و می تواند برایمان خطرساز باشد.

خوراکی ها را بلافاصله استفاده کنید

اگر همکارانتان برای شما شیرینی، میوه و هر خوراکی که سایرین نیز بتوانند بلافاصله از آن استفاده کنند به میان آورده و به دیگران تعارف کنید و این حس را نداشته باشید که ممکن است فکر کند که شما چیزی برای پذیرایی نداشته اید و مجبور میوه و شیرینی ایشان را آورده اید، اتفاقاً افرادی که هدیه می آورند بسیار خوشحال خواهند شد که توانسته اند چیزی را بیاورند که مفید بوده و بلافاصله مورد استفاده قرار گرفته است.

با من همراه باشید!

جابرمرتضایی

منبع: کارکنان پنج ستاره www.karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + سیزده =

اسکرول به بالا