آموزش تشریفات
چگونه به مدیر یا کارمند خود نه بگوییم؟

چگونه به مدیر یا کارمند خود نه بگوییم؟ (مهارت نه گفتن)

چگونه به مدیر یا کارمند خود نه بگوییم؟ (مهارت نه گفتن)

در فضاهای کاری بسیار پیش می آید که به همکار خود اعم از مدیر یا کارمند خود نه بگوییم و در این شرایط هست که برای ما یادگیری هنر نه گفتن امری ضروری خواهد بود و ما دنبال راه حلی مناسب می گردیم که باعث ناراحتی طرف مقابل نشود.

به نظر من آنچه که در این شرایط بیشترین اهمیت را دارد و ممکن است باعث موفقیت و یا شکست شما در این گفتگو شود، نحوه انتقال این نه گفتن می باشد.

در ادامه تکنیک هایی حرفه ای برای مهارت نه گفتن به همکار خود خواهم گفت و شما تنها لازم است این تکنیک ها را برای موضوع جایگزین کنید و نتیجه ی مثبت آن را ببینید، موردی که می توانست به دلخوری بینجامد چگونه تبدیل به صحبتی مثبت خواهد شد.

مهارت نه گفتن با دلیل صادقانه

در این شرایط شما می توانید بعد از اینکه پاسخ منفی به طرف مقابل خود دادید در کنار آن با دلیلی کاملاً واقعی به همراه آن بیاورید مثلاً متاسفانه نه، نمی توانم در این ساعت خدمت شما باشم، چون من به کمک آقای زکی زاده قرار هست که بعدازظهر پرونده های شرکت را دسته بندی کنیم.

با این تکنیک گفتن مطمئن باشید مدیر یا کارمند شما حرف شما را بهتر، زودتر و با دلخوری کمتری خواهد پذیرفت و لطفاً دلیلی که می آورید منطقی باشد و قابل پذیرفتن از سمت طرف مقابل ما باشد و همانطور که قبلاً گفتم واقعی باشد که در غیر این صورت مخاطب ما از حالت چهره و لحن و شیوه بیان ما به راحتی متوجه غیرواقعی بودن صحبت ما خواهد شد و اوضاع بسیار بدتر از قبل خواهد شد.

مهارت نه گفتن با جملات تعجبی!

در زمانی ممکن است همکارتان از شما بخواهد کار نادرست و خلاف روال کار را به شما بدهد در این شرایط چه می کنید؟ من به شما پیشنهاد می کنم در این شرایط…

• یک لحظه مکث کنید و به او با حالت خیره و با حالت تعجب به او نگاه کنید.

• بلافاصله سؤالی تعجبی بپرسید مثلاً بپرسید یعنی شما واقعاً از من انتظار دارید که چنین کاری کنم؟ من احساس می کنم دارید با من شوخی می کنید!

در گفتار خود طوری وانمود کنید که انتظار چنین درخواست نادرستی نداشتید و گفتن آن هم باعث تعجب شما شده است! و این باعث خواهد شد که اولأ فرد به گفته خود کمتر اصرار بورزد و همچنین در فرصت های بعدی حتی به خود اجازه مطرح کردن چنین درخواست هایی را به خود هم ندهد و چنین توقعاتی را نیز نداشته باشد.

مهارت نه گفتن همراه با گفتن نظر انرژی بخش

زمانی که نه خود را گفتید جمله ای مثبت بهمراه آن بیاورید مثلاً نه نمی توانم بیایم و از اینکه مرا به مراسم تودیع و معارفه دعوت کردید ممنونم و خوشحال خواهم شد در فرصت های بعدی خدمت شما باشم.

با این تکنیک با اینکه جواب منفی به طرف مقابل خود داده اید حس بهتری به او هدیه کردید و به اصطلاح (توی ذوق او نزده اید) و با نرمی جواب منفی خود را اعلام کرده اید.

مهارت نه گفتن با قاطعیت کامل

اگر نه گفتن خود را با تردید و دودلی بگویید این امکان دارد که باعث روزنه ی امیدی در طرف مقابلتان شود و منجر به تکرار و اصرار صحبت خود شود، پس اگر به نه گفتن خود مطمئن هستید با قاطعیت بگویید، در غیر اینصورت باعث امیدواری طرف مقابل می شود و او با اصرار باعث ناراحتی بیشتر هم شما و هم طرف مقابلتان می شود.

بله گفتن بدون دنبال نخود سیاه فرستادن!

در برخی از موارد ما به دلایل مختلف پاسخ های مثبتی می دهیم که از صد تا نه گفتن هم بدتر است! چطور می شود؟ الآن به شما خواهم گفت در این مواقع درخواست مدیر یا کارمند خود را می پذیریم و اما تنها هدف ما این هست که در شرایط فعلی این درخواست را به راحتی از خود دور کنیم بدون اینکه به عواقب و عمل به آن درخواست فکر و کاری کنیم.

مثلاً آقای گلشنی شما می توانید روز سه شنبه پرونده های سال گذشته را برای من بیاورد؟

شما: بله حتماً برای شما خواهم آورد

اما روز سه شنبه می شود و نه از شما خبری هست و نه از پرونده ها!

این مدل بله گفتن ها و قول دادن ها متأسفانه در کشور ما بسیار زیاد دیده می شود و این باعث می شود ما هر روز نسبت به یکدیگر بی اعتماد تر شویم.

و نکته ی آخر در باره مهارت نه گفتن اینکه همکارتان برای اینکه به هر قیمتی بخواهد جواب مثبت را از شما بگیرد و به اصطلاح شما را یا با اجبار زیر منگنه قرار دهد و یا با چرب زبانی بخواهد شما را سریعتر به قبول درخواست خود هدایت کند،

پس مراقب چنین تله هایی باشید و مبادا در دام چنین ترفندهایی بیفتید و البته در مقاله با همکارانی که ما را عصبانی می کنند چگونه رفتار کنیم؟ بصورت جداگانه به این موضوع پرداخته ایم.

موفق هستید، موفق تر باشید!

منبع: وبسایت کارکنان www.karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

اسکرول به بالا