خدماتی و آبدارچی

چرا آموزش نیروهای خدماتی؟ اهمیت نیروی خدماتی (آبدارچی و نظافتچی) چیست؟

چرا آموزش نیروهای خدماتی؟ اهمیت نیروی خدماتی (آبدارچی و نظافتچی) چیست؟

در ادامه می خواهم در مورد این صحبت کنم که چرا نیروهای خدماتی (آبدارچیان و پیشخدمتان) سازمان و شرکت جزء مهم ترین افراد هستند و باید به آنها اهمیت داده و برای آموزش نیروهای خدماتی سرمایه‌گزاری و همچنین زمان گذاشت؟

۱- روش درست انجام کار نیروهای خدماتی

قبل از اینکه بخواهم هر دلیل دیگری بیاورم، نحوه صحیح انجام کار مهم ترین دلیل می باشد، متاسفانه دیده می شود برخی افرادی ممکن است کار خود را تازه شروع کرده باشند یا سالها مشغول به کار در این زمینه هستند، ساده ترین کارها را با اشتباه ترین روش انجام می دهند،

اگر مدیری قبل از انجام کار این افراد آموزشی در این زمینه ندهد، چطور می تواند انتظار داشته باشد نیروی خدماتی خود کار را به شکل اصولی و صحیح انجام دهد!؟ اگر چنین کند توقع بالایی خواهد بود.

آموزش های مانند:

  • نحوه اصولی و حرفه ای پذیرایی از مدیران، مهمانان و…
  • آماده سازی محل جلسات و ملاقات های کاری و آنچه که برای این مدل جلسات ضروری است
  • نحوه صحیح تمیز کردن در و پنجره ها و ابزارهای با جنس های مختلف
  • روش دم کردن نوشیدنی ها مثل چای و قهوه
  • چگونگی تی کشیدن و جارو زدن سطوح مختلف محل کار

۲- حفظ بهداشت و سلامت:

نیروهای خدماتی و نظافتچی مسئولیت حفظ بهداشت و سلامت محیط کار و محل اقامت افراد را بر عهده دارند.

آموزش صحیح به این نیروهای خدمات، به آنها کمک می‌کند تا دانش لازم در زمینه بهداشت، ضدعفونی و استفاده از مواد شوینده را درک کنند.

۳- ارتباط بی‌واسطه نیروهای خدماتی با مهم‌ترین افراد

ممکن است که شما مهمانان یا مشتریانی داشته باشید که لازم باشد ملاقات و جلسه‌ای حضوری داشته باشید، طبیعتاً نیروهای خدماتی (آبدارچی) مسئولیت پذیرایی این افراد را برعهده دارند، در اینجا نیز فرق بین یک آبدارچی آموزش دیده با آبدارچی آموزش ندیده مشخص می‌شود!

از کجا؟ از حرکات، نحوه پذیرایی و ارتباطی که نیروهای خدماتی با افرادی که ممکن است در حیطه‌کاری خود در سطح بالاتری باشند

آیا در آموزش نیروهای خدماتی خود این مهارتها را گنجانده اید؟ تا چه اندازه آموزش دیده‌اند؟ آیا نیروهای خدماتی، اطلاعات داده شده را رعایت می‌کنند؟

آیا نیروهای خدماتی مجموعه شما باعث سربلندی شما جلوی مهمانان، ارباب ‌رجوع و مشتریان شما می‌شوند؟

مقاله مفید: شرح وظایف نیروهای خدماتی و آبدارچی

۴- ایجاد محیط کار منظم و تمیز:

یک محیط کار تمیز و منظم نقش مهمی در افزایش کارایی و ارتقای روحیه کارکنان دارد.

با آموزش مناسب، نیروهای خدماتی و نظافتچی به شیوه‌ها و تکنیک‌های صحیح شستشو، چیدمان و نظافت محیط کار آشنا می‌شوند و می‌توانند بهترین روش‌ها را برای انجام وظایفشان انتخاب کنند.

این بهبود در وضعیت محیط کار می‌تواند باعث افزایش تمرکز و تمایل کارکنان به انجام وظایفشان شود.

۵- بالا رفتن پرستیژ افراد، محصولات و خدمات سازمان

اگر نیروهای خدماتی شما آموزش دیده باشند، مشتریان و ارباب رجوع شما چه حس و تفکری نسبت به شما و تمام مجموعه شما خواهند داشت؟

مراجعین زمانیکه می بینند نیروهای خدماتی شما تا این حد حرفه ای‌اند، این دید و حس را به تمام سازمان تعمیم خواهند داد و  پیش خود خواهند گفت: وقتی نیروی خدماتی این شرکت تا این حد حرفه‌ای هست سایر کارمندان هم به احتمال زیاد هرکدام در زمینه کاری خود قوی خواهند بود و در نتیجه محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار خواهند بود.

آموزش مناسب به نیروهای آبدارچی و نظافتچی باعث ارتقای تصویر و شهرت سازمان می‌شود و به جلب رضایت و اعتماد مشتریان و طرف های قراردادها کمک می‌کند.

یک سازمانی که به نظافت و بهداشت دقت می‌کند، به محیطی حرفه‌ای و مرتبط با نیازهای مشتریان خود اشاره می‌کند و به آنها اطمینان می‌دهد که سازمان به جزئیات کوچک نیز توجه می‌کند.

Training

۶- ایجاد و افزایش انگیزه در کارکنان

همانطور که یک نیروی خدماتی می‌تواند باعث افت روحیه و کار چند کارمند دیگر شود، به همان نسبت می‌تواند باعث افزایش راندمان سایر پرسنل شرکت و سازمان شود! اما چگونه؟

شما تصور کنید که نیروی خدماتی شما فردی با انگیزه هست و همچنین آداب معاشرت در محیط کار را بخوبی آموزش‌دیده و رعایت می‌کند، طبیعی است که ارتباط با سایرین این انگیزه و روحیه مثبت از طرق مختلف

(مثلاً احوال‌پرسی صحیح، استفاده از کلمات مثبت، شوخی‌های دارای چارچوب و متناسب با فرد مقابل خود، رعایت احترام لازمه و…) در دیگران نیز تاثیر مستقیم خواهد گذاشت اما تصور کنید که نیروی خدماتی شما این موارد را نداند و رعایت نکند، چه اتفاقی برای روحیه شما که مدیر یا کارمند هستید خواهد افتاد.

۷- نیروهای خدماتی؛ نزدیکترین افراد (از لحاظ مکانی) به مدیران

افرادیکه در آبدارخانه‌ها مشغول به کار هستند برای بردن نوشیدنی‌ها، تمیز و مرتب‌کردن اتاق و سایر کارهایی‌که مربوط به آبدارچیان می باشد، مدام به اتاق مدیران درحال رفت و آمد و با مدیران ارشد سازمان خود در ارتباط هستند،

بدیهی است که کوچک‌ترین کارهای یک آبدارچی در زمان پذیرایی، نحوه معاشرت با افراد مافوق، مرتب کردن و… انجام می‌دهد در عملکرد و  روحیه مدیران و در نهایت روی کل مجموعه تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

۸- کاهش خطرات ایمنی:

نیروهای آبدارچی و نظافتچی ممکن است با خطرات ایمنی مرتبط با شیوه‌های شستشو، استفاده از مواد شیمیایی و استفاده از وسایل نظافتی روبرو شوند.

آموزش صحیح به آنها امکان شناسایی و پیشگیری از خطرات را فراهم می‌کند. به علاوه، آموزش در مورد استفاده از تجهیزات ایمنی و معرفی فرآیندهای ایمن کاری می‌تواند به کاهش حوادث و آسیب‌های جسمانی در این حوزه کمک کند.

مطلب مفید: دانلود رایگان چک لیست ارزیابی نیروهای خدمات و آبدارچی

۹- نابود شدن روز کاری یک کارمند با اشتباه بسیار کوچک یک نیروی خدمات

بسیاری افراد تصور می کنند اگر یک اشتباه بزرگ باعث می‌شود بد شدن حال دیگران یا خودشان می‌شود، درصورتیکه بسیاری از ناراحتی هایی که ما در محل‌کار داریم و در بسیاری از موارد این اعصاب‌خوردگی را به محیط خانه خود نیز می‌بریم ناشی از اشتباهات بسیار کوچکی است که دیگران در ارتباط با ما انجام می‌دهند.

در اینجا که موضوع آموزش نیروهای خدماتی مطرح می‌باشد، ممکن است آبدارچی شرکت شما بدون در زدن، چای بدمزه، پذیرایی که باعث زحمت بیشتر شما برای نوشیدن خواهد شد و یا هر دلیل کوچکی که باعث جمع شدن آنها و در انتها یک روز کاری بد با کمترین بازخورد و نتیجه محل کار را ترک می‌کنند و در بسیاری از موارد شخص هم دلیل ناراحتی خود را نمی‌داند.

۱۰- بهبود کیفیت خدمات:

آموزش صحیح به نیروهای آبدارچی و نظافتچی باعث بهبود کیفیت خدمات ارائه شده توسط سازمان می‌شود.

آنها با دانش و مهارت‌های به‌روز در زمینه تکنیک‌های نظافت و استفاده از تجهیزات مدرن، قادر خواهند بود بهترین روش‌ها را در انجام وظایفشان به کار ببرند.

این بهبود در کیفیت خدمات می‌تواند منجر به رضایت مشتریان بیشتر، افزایش تعامل مثبت با مشتریان و حفظ و گسترش بازاریابی سازمان شود.

۱۱- نیروهای خدماتی؛ افرادی که منبع اطلاعات‌اند!

می گویند اگر می خواهید به اطلاعات یا اخبار مهم یک شرکت یا سازمان دست یابید به سراغ آبدارچیان و پیش خدمتان آن مراجعه کنید!

اینجا بحث حفاظت از اطلاعات سازمان و یا شرکت شماست که آبدارچیان به دلیل اینکه با تمام کارکنان و مدیران ارشد در ارتباط‌ هستند و در مهم‌ترین و خصوصی‌ترین جلسات و ملاقات های کاری افراد سازمان، حضور دارند، طبیعی است که بسیاری از اطلاعات را خواهند دانست.

اگر در انتخاب و آموزش نیروهای خدماتی خود دقت لازم و کافی را نداشته باشید ممکن است در داخل (مثلاً پرسنل و دیگر مدیران داخلی) یا خارج از سازمان (مثلاً رقیبان) افرادی باشند که بخواهند از نیروهای خدماتی و شما سوءاستفاده کنند و با ساده‌ترین تکنیک‌ها این اطلاعات مهم را از نیروهای خدماتی شما بگیرند.

پس مطرح کردن نمونه ها و مثال‌های عینی از مواردی که نیروهای خدماتی نباید این اطلاعات را در اختیار دیگران بگذارند، کاملاً ضروری خواهد بود تا اطلاعات حفاظت کامل شود.

۱۲- پیشگیری از حوادث و آسیب‌های شغلی:

آموزش به نیروهای خدماتی اعم از آبدارچی و نظافتچی درباره ایمنی و بهداشت شغلی می‌تواند به پیشگیری از حوادث و آسیب‌های شغلی کمک کند.

آنها با آگاهی از روش‌های ایمنی در انجام وظایفشان، خطرات شغلی را شناسایی کرده و اقدامات ایمنی لازم را انجام دهند.

این موضوع نه تنها به حفظ سلامت و ایمنی نیروهای آبدارچی و نظافتچی، بلکه به کاهش هزینه‌های مربوط به حوادث و آسیب‌های شغلی نیز کمک می‌کند.

مطلب مفید: چک لیست نظافت آبدارچی و نظافتچیان

+ چطور اطلاعات و دانسته‌های نیروهای خدماتی را تبدیل به عادت آنها کنیم؟

ما اصلاً انتظار نداریم که در آموزش نیروهای خدماتی با همان سرعت علم جلو بروند اما تعدادی مهارت کلیدی هست که برای آموزش نیروهای خدماتی کاملاً ضروریست

مثلاً فنون پذیرایی و تشریفات – آداب معاشرت با مدیران، کارمندان، مهمانان و… – بهداشت فردی، محیط و ابزار – آماده‌سازی محل جلسات و ملاقات و همایش ها (ما تمام این مهارتها را در طی دوره‌ای پیشرفته و تخصصی برای نیروهای خدماتی آموزش می دهیم) برای اینکه همین دانسته ها تبدیل به عادت شود باید یک پروسه را طی کنند.

ابتدا باید اطلاعات لازمه را در آموزش نیروهای خدماتی داد

……> سپس این اطلاعات را برای آنها تکرار کرد

……> بعد از آنها بخواهیم آنها را در محیط شبه واقعی یا کاملاً واقعی انجام دهند

……> و بعد با فواصل زمانی مختلف این اطلاعات و مهارتها را برای آنها یادآوری کنیم

……> در نهایت این اطلاعات تبدیل به مهارت خواهد شد.

نویسنده و منبع: جابر مرتضایی از سایت کارکنان www.karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 18 =

اسکرول به بالا