پذیرایی و تشریفات

دوره آموزشی جامع فنون پذیرایی و تشریفات (VIP-فوق‌العاده)

دوره آموزشی فنون پذیرایی و تشریفات – اصول/نحوه/آداب تشریفات

هر سازمان/شرکتی/هتل و رستورانی، هر ساله دوره‌های آموزشی متناسب با پرسنل خود در دستور کار خود قرار می‌دهند، اما در بین این دوره‌ها، برای نیروهای پذیرایی و خدماتی خود دوره ای بنام (دوره آموزشی فنون پذیرایی و تشریفات) انتخاب و برگزار می­‌گردد.

دوره آموزشی فرایندی هست که هدف نهایی آن ایجاد تغییرات لازمه در شیوه عملکرد پرسنل خدماتی و پذیرایی می‌باشد.

دوره‌های آموزش فنون و اصول پذیرایی و تشریفات، همانطور که از اسم آن مشخص است، قصد دارد آداب و اصول پذیرایی و آنچه که مربوط به تشریفات می‌­باشد را برای نیروهای سازمان/شرکت خود توسط استاد و متخصص این موضوع مرور کنند.

مقاله تشریفات چیست؟ مطالعه فرمایید.

آنچه لازم است که در اینجا درباره اجرای دوره آموزش فنون تشریفات و پذیرایی به آن اشاره کرد، به شرح زیر می‌باشد:

✅ دوره آموزشی به شکل عملی

در روند دوره های آموزشی پذیرایی و تشریفات، اشتباه بزرگ و البته روشن این است که آموزش نحوه پذیرایی که بحثی کاملاً عملی است را به شکل تئوری مطرح شود.

با اینکه این موضوع روشن است، اما جالب است بدانید در برخی از دوره های آموزش نحوه و آداب پذیرایی و تشریفات که در سازمان/شرکت های مختلف به همین شکل اجرا می گردد.

نحوه آموزش صحیح در دوره های آموزشی برای دوره آموزشی فنون پذیرایی و تشریفات باید از نیروهای پذیرایی و آبدارچیان خواست که در کارگاه آموزشی، مطالبی که بصورت عملی از طرف مدرس بیان و انجام می­شود عیناً خودشان نیز در دوره تکرار نمایند که یادگیری به معنای واقعی انجام شود. (درست است که زمان بیشتری نیاز داریم اما ما باید نتیجه نهایی را درنظر بگیریم)

در مورد پذیرایی نیز مقالاتی نوشته شده است که از لینک­های زیر می توانید برخی از آنها را مطالعه بفرمایید.

🎫 مشاهده تمام مقالات پذیرایی و تشریفات 🎫

📝 جزوه­ دوره آموزشی فنون پذیرایی و تشریفات

اگر قرار هست جزوه هایی به شرکت کنندگان دوره آموزشی اصول و فنون پذیرایی و تشریفات بدهیم، این جزوات باید بصورت تصویری و فضایی خالی برای یادداشت داشته باشد، چرا که برخی از نکات اگر شرکت کنندگان احساس کردند که ممکن است فراموش شود، یادداشت برداری را بصورت کلیدواژه و نه بصورت جمله جهت یادآوری داشته باشند.

یک نکته مهم: متاسفانه برخی از مؤسسات و مدرسان جزوه هایی به شرکت کنندگان می­دهند که بصورت کاملاً نوشتاری هست. این جزوه ها کمکی به ما در کارگاه آموزشی نمی کند، چون اگر قرار هست که جزوه نوشتاری باشد و خوانده شود چه لزومی دارد که به کارگاه آموزشی آورده شود، شرکت کنندگان می توانند همان را در خانه نیز مطالعه نمایند.

ما در دوره های آموزش فنون پذیرایی و تشریفات خود از طرف تیم کارکنان پنج ستاره، جزوه هایی می دهیم که کاملاً تصویری هست که هم تصویر آن به یادگیری بهتر و بیشتر کمک می کند و هم فضای خالی بصورت جداگانه جهت یادداشت دارد که شرکت کننده را درگیر یادگیری مؤثرتر می کند نه اینکه بخواهد تنها جزوه را مطالعه کند.

Training

استفاده از ابزار و سرویس کامل پذیرایی

در دوره های آموزش فنون تشریفات و پذیرایی حتماً جهت آموزش بهتر مهارتها باید از سرویس کامل پذیرایی (اعم از غذا و نوشیدنی مانند سینی، فنجان و نعلبکی، قاشق و چنگال، بشقاب و…) که از آنها استفاده می کنیم بصورت عملی و در جریان آموزش تا جاییکه امکان پذیر است، بکار ببریم.

+ آموزش مهارت‌ها در فضای واقعی

علاوه بر استفاده از ابزار، باید در محیط واقعی انجام شود مثلاً اگر قرار هست نحوه پذیرایی و تشریفاتی که در جلسات کاری و مدیر آموزش می دهیم، ترجیحاً به همان مکان جلسات و میز شبیه مدیر خود این مهارت را بیاموزیم که علاوه بر اینکه با آموزش این شکلی در محیط واقعی بهتر یاد می گیریم، این نوع آموزش بصورت خصوصی بامحیط واقعی آن سازمان/شرکت آموزش داده شده و اختصاصی شده است، چون چیدمان میز و صندلی محیط های مختلف متفاوت است و بر همین اساس تشریفات و نحوه پذیرایی براساس مدل چیدمانی وجود دارد و اصولی که در این ارتباط باید رعایت شود هم متفاوت می باشد. نه اینکه یک دوره آموزش پذیرایی و تشریفات را برای تمام سازمان ها تعمیم دهیم.

البته دوره های آموزشی که توسط اینجانب (جابر مرتضایی) اجرا می شود علاوه بر فنون پذیرایی تشریفات سرفصل های مهم دیگری برای پرسنل خدمات و پذیرایی مانند آداب معاشرت، نظافت و بهداشت فردی و محیطی، ظاهر و پوشش نیز رائه می گردد و سعی شده است این نیروها در همه ابعادی که لازم است مهارتها و دانش لازمه را داشته باشند، آموزش از طرف کارکنان پنج ستاره ارائه شود.

+ طراحی اختصاصی دوره آموزشی فنون پذیرایی و تشریفات

به نظر اینجانب (جابرمرتضایی)، یک دوره آموزش علاوه بر داشتن محتوای واقعاً کاربردی و ارزشمند، نقطه قوت آن به طراحی آن دوره آموزشی می باشد نه صرفاً ارائه محتوا.

فایده طراحی دوره های آموزشی بصورت اختصاصی در چیست؟

+ وظایف نیروهای خدماتی و پذیرایی مشخص می شود و او می داند که مدیران از او چه انتظاری دارند.

+ هدف برگزاری کلاسهای آموزشی به طور دقیق و روشن مشخص می شود.

+ انتظارات استاد دوره از پرسنل پذیرایی و خدمات مشخص می شود.

+ فعالیت هایی که باید در طول دوره آموزشی بطور عملی و تئوری انجام شود مشخص می شود.

+ شیوه تدریس و استفاده از رسانه­ های آموزشی متناسب با هدف برنامه دوره تعیین می شود.

+ محتوای دوره آموزشی دوره دارای یک چارچوب و دارای استاندارد می باشد.

+ روشهای ارزشیابی دوره آموزشی مشخص می شود.

+ سنجش میزان اثرگذاری دوره آموزشی واقعی­تر می شود.

+ مراحل طراحی و تدوین یک دوره آموزشی اثربخش و مناسب:

در هر دوره آموزشی فنون پذیرایی و تشریفات لازم و ضروری هست که برای طراحی آن ۶ مرحله بالا رعایت شود و امیدوارم فرصتی شود که تک تک این مراحل را با توضیحات فراوان و مثال های واقعی برای شما بیاورم.

۱- تعیین اهداف آموزشی

۲- تعیین فعالیت های آموزشی

۳- گزینش محتوای دوره

۴- تعیین شیوه های آموزشی

۵- تعیین رسانه های آموزشی

۶- تعیین نظام ارزشیابی آموزشی

در این مقاله به معرفی دوره آموزشی فنون پذیرایی و تشریفات پرداختیم. شما می‌توانید سایر محتوای مرتبط با تشریفات و پذیرایی را از پایین مطالعه و سوالات و نظرات خود را با تیم ما درمیان بگذارید. » جهت درخواست برگزاری دوره و کارگاه آموزشی فنون پذیرایی و تشریفات (در محل کار شما و یا مؤسسه ما) و یا هرگونه سؤالی با ما در تماس باشید، با کمال میل پاسخگوی شما هستیم.

منبع: جابر مرتضایی از سایت کارکنان karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 2 =

اسکرول به بالا