آموزش تشریفات
برای داشتن همکارانی با ادب و با نزاکت چکار کنیم؟

برای داشتن همکارانی با ادب و با نزاکت چکار کنیم؟

برای داشتن همکارانی با ادب و با نزاکت چکار کنیم؟

در محیط کار ممکن است مدیر یا کارکنان به دلیل بی ادبی و بی نزاکتی در سازمان باعث صدمه های جبران ناپ‏ذیری شوند و همه کسانی که با این رفتار زشت روبرو شده اند به آن واکنش منفی نشان داده و درصدد تلافی این رفتار زشت برآمده اند و به عمد یا غیرعمد از میزان کیفیت کار خود کم کرده اند و یا انگیزه ای برای کار بهتر نداشته باشند و همچنین باعث شده تمام روز فرد خراب شده و فرد با ناراحتی محیط کار خود را ترک کرده است.

بسیاری از این رفتارهای بد به دلیل ناآگاهی فرد از این کار ناشایست خود می باشد و به این دلیل نیست که بخواهد از قصد رفتار بدی داشته باشد این ضربه زدن ها به همین جا محدود نمی شود بلکه همین رفتارهای زننده باعث می شود که به مشتریان یا ارباب رجوع و یا سایر همکاران انتقال می دهند و باعث می شود محیط کاری داشته باشیم که هر روز خسته تر از قبل می شود و همچنین باعث می شود هر روز رشد شرکت و سازمان به پایین ترین حد خود برسد.

مثال هایی از بی ادبی و بی نزاکتی و بی احترامی در محیط کار

شایعه پراکنی، توهین، بددهنی، موقع صحبت کردن دیگران خود را به چیز دیگری مشغول کردن مثلاً با گوشی خود بازی کردن، بلندبلند صحبت کردن، محکم کوبیدن در،  غیبت کردن پشت سر افراد و گفت و گوهایی حاشیه ای که در خیلی جاها شاهد آن هستیم فقط تعدادی از آنهاست و در برخی از مواقع شکل های حرفه ای تری نیز می تواند به خودش بگیرد.

مثلاً اگر کار اشتباهی صورت گرفته به همه نسبت دهد و اگر کار خوب از آب در آمد بگوید من انجام داده ام!

برای داشتن محل کاری با نزاکت و با ادب چکار کنیم؟ و کاری کنیم که هر روز نزاکت در محیط کار ما بیشتر شود؟

مؤدب نگه داشتن محیط کار کاری که باید بصورت مستمر انجام شود و بصورت مقطعی نمی باشد چند پیشنهاد کاملاً کاربردی در زیر به شما می دهم:

  1. آیا به الگوسازی از خود فکر کرده اید؟

در بسیاری از بی ادبی هایی کهصورت می گیرد زمانیکه به دنبال ریشه آن می گردیم از خود مدیر برخاسته است که خوب است مدیران ابتدا از خود شروع کنند و بعد به تغییر کارکنان فکر کنند.

۲. آموزش نزاکت و ادب

برخی از افراد از بی ادبی ها و بی نزاکتی هایی خود آگاه نیستند که که می توان به آنها آگاهی های لازم را داد و با آموزش هایی مستمر و در حین کار آنها را مطلع کرد.

۳.  دادن ستاره به رفتارهای خوب

در محل کار می توان افرادی که رفتارهای صحیحی دارند را نیز تشویق کرد و به آنها پاداش هایی را داد و این پاداش ها صرفاً مادی نیست بلکه می توان یک تشویق کلامی، توجه بیشتر از قبل و… می تواند باشد و البته پاداش های مادی نیز جای خود را دارند

۴. دادن کارت قرمز به رفتار های بد

ابتدا باید سعی کنیم رفتارهای بد را اصلاح کنیم و افرادی که ادب را رعایت نمی کنند را نسبت به رفتارشان مطلع سازیم

مثلاً بگوییم که من احساس می کنم رفتار شما در فلان زمان می توانست بهتر باشد و چه خوب است که از این به بعد بیشتر به آن توجه کنید.

در قدم های بعدی اگر تکرار شد می توانیم اخطارهای لازم را بدهیم مثلاً بگوییم: شما نسبت به صحبت هایی که دیروز شد بی توجه بوده اید و سایر همکاران نیز به رفتارهای شما اعتراض کردند که اگر بازهم تکرار کنید، ناچار خواهم بود موضوع را به مقام های بالاتر اطلاع دهم تا تصمیم مناسبی را برای شما بگیرند.

اگر بازهم تکرار شد جریمه هایی را که می تواند روی افراد شما اثر بگذارد و باعث تغییر آنها می شود را در نظر بگیرید و این مورد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است جریمه ای برای فردی مؤثر باشد و برای فردی دیگر هیچ تاثیری نگذارد.

۵. براساس ادب و نزاکت استخدام کنیم

از همان ابتدا جلوی افراد بی ادب را به درون سازمان خود را بگیریم و در طی مصاحبه هایی که با افراد جویای شغل هستند را بگیریم و از قبل پیشگیری کنیم تا اینکه بخواهیم بعداً خود را به دردسر بیندازیم.

۶. به خود توجه کنیم

برای رشد نزاکت در سازمان باید ابتدا مواظب خود باشیم و از سخن چینی و شایعه پراکنی و … بپرهیزیم و در اینجاست که ما شایسته ی این خواهیم بود که از رفتارهای بد دیگران نیز جلوگیری کنیم و به آنها تذکرهای لازم را بدهیم.

۷. از دیگران نظر بخواهید

بله، از دیگران نسبت به رفتار خود نظر بخواهید و از آنها بخواهید که اگر از ما بی ادبی دیدند به ما اطلاع دهند و همچنین به این فکر کنیم که ما چطور می توانیم بهتر باشیم و تنها با همین کار بعداز مدت کوتاهی

خواهیم دید چقدر رشد کرده ایم.

ممنونم از اینکه تا آخر مطالعه کردید.

موفق باشید!

منبع: سایت آموزش کارکنان www.karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

2 در مورد “برای داشتن همکارانی با ادب و با نزاکت چکار کنیم؟”

  1. در حریم اس کریم زمین را نظافت فرشش کنیم
    ادم را با نزاکت در کلام اماده پرواز تا عرشش کنیم
    جبر را با جابر از مدارس حذفش کنیم
    قلب را با یاسر هم کلام با جابر خوش فکرش کنیم

    1. Avatar photo

      سلام جناب یاسر عزیز

      متن ارسالی تون بسیار زیبا و دارای معناست.
      در متن هم هم که اسم جابر و یاسر هم که آمده.

      امیدوارم در ادامه نیز همراه ما باشید

      ممنونم از شما و امیدوارم بیش از پیش موفق باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

اسکرول به بالا