آموزش غیرحضوری تشریفات و پذیرایی

آموزش غیرحضوری (آنلاین و مجازی) اصول تشریفات و پذیرایی با جابر مرتضایی / دوره مدیریت تشریفات

در این مقاله قصد دارم در رابطه با مزایا و معایب آموزش غیرحضوری دوره مدیریت اصول تشریفات و پذیرایی صحبت کنم و با توجه به ویروس کرونا، آموزش آنلاین و مجازی دوره های آموزشی پرسنل بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است و کلاس ها و دوره های آموزشی حضوری بیشتر جای خود را بیشتر به آموزش غیرحضوری و الکترونیکی داده است.
آموزش از راه دور دوره مدیریت فنون پذیرایی و تشریفات، می تواند بصورت پکیج و محصول ویدئو آموزشی باشد و یا می تواند بصورت آنلاین باشد.

مزایای آموزش غیرحضوری اصول تشریفات و پذیرایی

در ادامه مزایایی که آموزش غیرحضوری تشریفات و پذیرایی می‌تواند داشته باشد را همراه با تیتر و توضیحات هر کدام خدمتتان عرض خواهد شد:

+ کاهش هزینه ها

+ حذف هزینه های رفت و آمد استاد و کارکنان
+ کاهش هزینه چاپ جزوات و محصولات فیزیکی که در کلاس های حضوری لازم هست. (اما در آموزش غیرحضوری، بصورت تصویر و اسلاید، فایل پی دی اف و…) قابل انتقال است.
+ حق التدریس مدرس و استاد در آموزش آنلاین به نسبت حضوری کمتر خواهد بود.
+ نبود هزینه های مربوط به کلاس و نگهداری تجهیزات آن

تنها هزینه ای که دارد، هزینه خود آموزش هست.

این دلایل و کلی مورد دیگر، باعث می شود هزینه آموزش غیرحضوری به نسبت حضوری بسیار کمتر شود.

در یک کلام، آموزش غیرحضوری باعث صرفه جویی در هزینه، انرژی و زمان می شود.

+ عدالت آموزشی

در آموزش الکترونیکی و مجازی فنون تشریفات و پذیرایی اداری، در هر مکانی، هر زمانی، با هر بودجه ای و حتی رایگان از اینترنت، می توان به محتوا و دوره های آموزشی پذیرایی و تشریفات با ثبت نام اینترنتی دست یافت که به نوعی عدالت آموزشی با توجه به شرایط فرد و شرکت به حساب می آید.

+ لازم نبودن مکان فیزیکی و تجهیزات جهت آموزش

در آموزش غیرحضوری مدیریت اصول تشریفات و پذیرایی، نیاز به محیط آموزشی نیست و استاد و دانشجو با توجه به همان محیط خود که در خانه یا کار باشد یا از هر جای کشور یا دنیا به آموزش و یادگیری خود می پردازند و حتی ممکن است آنلاین نباشد ولی غیرحضوری باشد مثل: ۱٫ پکیج آموزشی فیزیکی (سی دی و جزوه با ارسال) و ۲٫ محصول ویدئوهای آموزشی بصورت دانلودی

+ کاهش زمان

در آموزش الکترونیکی، زمان رفت و آمد کارکنان و استاد تشریفات، به صفر برسد.

+ انرژی بیشتر

خستگی ناشی از مسیر رفتن را به کلاس نمی برند و سرکلاس مجازی با انرژی بیشتری حاضر خواهند شد.
و همچنین انرژی از دست رفته ناشی از مسیر برگشتن از کلاس را به خانه نخواهند برد، چون اصلا نیازی نیست بصورت فیزیکی حضور داشته باشند.

+ تعداد نفرات بیشتر

تعداد نفرات در آموزش اینترنتی (مبتنی بر وب) به نسبت آموزش حضوری و آفلاین می تواند بیشتر و راحت تر انجام گیرد.

+ آموزش و یادگیری دقیق تر و جزئیات بیشتر

در آموزش آنلاین و حتی ویدیویی، استاد دوره چون درگیر حواشی کلاس حضوری نمی شود، پس می تواند با دقت و ریزبینی بیشتری سرفصل های از پیش تعیین شده خود را مطرح کند و ذهن استاد درگیر بیشتر ارائه مطالب می شود تا موضوعات جنبی محیط و کلاس!

+ منعطف بودن

از لحاظ محتوایی می تواند هر فردی با توجه به شرایط و موقعیت متفاوت خود، دوره های آموزش مجازی مدیریت اصول تشریفات و پذیرایی مربوط به خود را انتخاب کند و سرعت یادگیری خود را کم یا زیاد کند

حتی آن نیرو موظف نیست به رعایت چارچوب هایی که در کلاس های حضوری ضروریست که انجام دهد، مثل نوع نشستن، جای نشستن و…

+ بدون محدودیت زمانی و در دسترس بودن

نوع دیگری از آزادی عملی که کارکنان در دوره های اموزش مجازی تشریفات دارند اینکه محدودیت زمانی ندارند و هر زمان که شرایط داشتند، به یادگیری خود بپردازند

و همچنین آموزش ها در صورتیکه بصورت فیلم، صوت و یا هر فرمت دیگری باشد، همیشه در دسترس هستند و پرسنل بارها می تواند از آن برای یادگیری و مرور مطالب دوره استفاده نمایند اما در دوره آموزش حضوری، خلاف این مورد هست.

معایب آموزش غیرحضوری اصول پذیرایی و تشریفات

در ادامه معایبی که آموزش غیرحضوری تشریفات و پذیرایی می‌تواند داشته باشد را همراه با تیتر و توضیحات هر کدام خدمتتان عرض خواهد شد:

– عملی نبودن و تعاملات کم

در آموزش مجازی بنا به نوع آموزش تعاملات بین فردی و آموزش عملی کمتر خواهد بود.

اگر این آموزش غیرحضوری بصورت آنلاین باشد، تعامل بین مدرس و پرسنل شرکت شما مقداری خواهد بود، اما به نسبت حضوری قابل قیاس نخواهد بود.

اگر هم که آموزش غیرحضوری بصورت فایل های تصویری و صوتی ضبط شده از قبل باشد که طبیعتاً تعامل نخواهد بود.

راهکار این مسئله:

اینجانب (جابر مرتضایی) در آموزش های غیرحضوری مدیریت اصول تشریفات و پذیرایی خودم که برای مجموعه های مختلف برگزار می کنم، برای اینکه این نقص در دوره هایم کمتر اثر منفی به آموزش بگذارد، دو کار را انجام می دهم:

۱٫ اگر آموزش بصورت فیلم ها و صوت های از پیش ضبط شده مثل پکیج ها و محصولات آموزشی تشریفات و پذیرایی باشد، پس از تهیه و استفاده از این بسته های آموزشی و ویدئوها، برای آنها (پشتیبانی مدرس مستقیم دوره) در نظر گرفته ام که اگر کارکنان پس از دیدن ویدئوهای اموزشی نیاز به پرسش و پاسخ و صحبت با بنده داشتند، بتوانند مستقیماً در ارتباط باشند و در نهایت در صورت لزوم آزمون آنلاین یا ارزیابی مجازی خواهم داشت.

۲٫ برای اموزش های انلاین از پرسنل پذیرایی و خدمات درخواست می کنم که ابزار و وسایل کامل پذیرایی و آن چیزی که در آبدارخانه و رستوران دارند را به جلوی دوربین آورده و هر کاری که بنده اول آموزش دادم را یکبار دیگر آنها انجام دهند که هم بصورت عملی انجام شده باشد که یادگیری بهتر و عمیق تر باشد و هم به منزله ی ارزیابی کارکنان خدمات و مهمانداران از نحوه پذیرایی خواهد بود که ببینم آن چیزی که آموزش داده ام را بخوبی یاد گرفته اند یا خیر؟ در صورت لزوم مجدداً آموزش می دهم و دوباره برای اطمینان از اینکه یاد گرفته اند، از آنها ارزیابی می کنم.

– آموزش غیرحضوری، برای همه مناسب نیست!

برخی افراد مدل آموزش حضوری به دلیل ارتباطات و تعاملات اجتماعی یا به نوعی پرسش و پاسخ مستقیم را بیشتر می پسندند و یادگیری خودشان را در این روش حضوری بیشتر می دانند و برایشان موثرتر است. (معمولاً افراد برونگرا این نوع یادگیری حضوری را بیشتر می پسندند)
ما هم برای این گروه از افراد، دوره های حضوری آموزش پذیرایی و تشریفات را پیشنهاد می کنیم.

– دانش/تجهیزات فنی کم

ممکن است برخی نیروها که دانش استفاده یا حضور در کلاس مجازی را نداشته باشند و یا تجهیزات حداقلی (مانند کامپیوتر، اینترنت و…) جهت استفاده از این دوره های مجازی هست را نداشته باشند.

راهکار این مسئله:

بسته و محصولات آموزش غیرحضوری (با وجود ویدئوهایی که در این پکیج ها هست، تنها کافیست فیلم ها را در رایانه مشاهده نمایند و در صورت لزوم به تعامل با مدرس دوره، درخواست پشتیبانی را داشته باشند)

سخن پایانی آموزش آنلاین و غیرحضوری پذیرایی و تشریفات

بسیاری از انتخاب های ما در زندگی؛ نسبی هست و آموزش غیرحضوری نیز هم می توان گفت مزایا و معایب خود را دارد که هر مجموعه‌ای باید بر حسب شرایط، امکانات، اهمیت، افراد و بسیاری از موارد دیگر کدام مورد میتواند برای پرسنل و مجموعه مناسب‌تر و در نهایت انتخاب کند و بنده و تیم همراهم در هر دو مورد آموزش غیرحضوری و حضوری می‌توانیم به شما کمک نماییم.

نویسنده و منبع: جابر مرتضایی از سایت کارکنان karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − ده =

اسکرول به بالا