آموزش تشریفات

چگونه هزینه استخدام کارمند جدید را محاسبه کنیم؟

چگونه هزینه استخدام کارمند جدید را محاسبه کنیم؟

لطفاً داستان را تا پايان دنبال کنيد چون اين داستان، واقعيتي است که در اغلب سازمان ها و شرکت ها اتفاق مي افتد و هنوز هم مديراني هستند با ديدن سرنوشت مديران شکست خورده بازهم به کار خود ادامه مي دهند و منتظر اتفاقي هستند که شرکت آنها از وضعيت رکود نجات دهد و اين فکر سرابي بيش نيست!

آقاي اکبري مديريت يک مجموعه 65 نفره رو برعهده دارد. يکي از کارمندان ايشان که آقاي تاجيک نام دارد فکر مي کند که کسي قدر زحمات اون رو نمي داند و به شدت از وضعيت پيش اومده ناراحت هست.

آقاي تاجيک براي خالي کردن خود از وضعيت بوجود آمده شروع مي کند پيش کارمندان ديگر از وضعيت بد شرکت و همچنين از مديريت آقاي اکبري شکايت کردن!

با شکايت کردن آقای تاجيک، کارمندان ديگر نسبت به اين موضوع توجه بيشتري نشان مي دهند و آنها نيز کم کم ديدشان نسبت به مدير و شرکت تغيير مي کنند و شروع مي کنند به شکايت از مدير.

کارمندان روحيه و انگيزه شان هر روز نسبت به روز قبل کمتر مي شود و بهروري در مجموعه به شدت کاهش مي يابد.

آقاي اکبري با وجود تغييرات بوجود آمده عکس العملي از خود نشان نمي دهد چون نمي خواهد مشکل بوجود آمده را بدتر کند.

يکي از کارمندان به شدت از کار در شرکت آقاي اکبري خسته مي شود و چون در شرکت ديگري کاري براي خود پيدا کرده ترجيح مي دهد از شرکت آقاي اکبري خارج شده و در آن شرکت مشغول کار شود.

آقاي اکبري در فکر اين است که يک نفر را جايگزين کند، هزينه هايي که براي يافتن کارمند جديد مي شود از تبليغات گرفته تا فرايند استخدام جدید را لحاظ کنيد و از طرف ديگر کارمندان ديگر مجبور مي شوند که تا آمدن کارمند جديد کار کارمند قديم را انجام دهند!

آقاي اکبري همچنان به نيازهاي روحي توجه نمي کند و روحيه ي کارکنان نيز بشدت ضعيف مي شود، مشکلات روز به روز کم مي شوند و در آخر بهره وري کل شرکت آقاي اکبري به شدت افت پيدا مي کند.

آقاي اکبري چند ماه بعد از مصاحبه با متقاضيان شغل مورد نظر يک نفر جديد را استخدام مي کند. اين عضو جديد براي هماهنگ شدن با تمامي کارها به هفته ها زمان نياز دارد و همچنين هم تيمي هاي نيروي جديد هم تا مدت ها بايد با شرايط نيروي جديد کنار بيايند.

آقاي اکبري به اين نکته توجه مي کند که نيروي جديد را نيز آموزش دهد و اميد دارد که نيروي جديد زمانيکه که با مسائل کاري آشنا شد قسمتي از بار کاري افراد ديگر را کاهش دهد. اما آقاي اکبري مهم ترين کاري که بايد انجام دهد که توجه به امور رفتاري خود نسبت که کارمندان خود مي باشد را فراموش و همچنان به کار خود ادامه مي دهد.

يک کارمند ديگر از شرکت خارج مي شود و اين چرخه بازهم تکرار مي شود و با تکرار اين چرخه رشد شرکت به پايين ترين حد خود مي رسد.

اگر کارمندان شما از کار خود راضي نيستند، در نهايت از محيط کار خارج مي شوند يا باعث مي شوند که ديگران از کار خود انصراف دهند.

در اين صورت، جا به جايي پي در پي نقش مهمي در کاهش بهره وري خواهد گذاشت، زيرا شما هميشه در حال آموزش کارکنان هستيد و همچنين براي پيدا کردن کارمند جديد هزينه مي کنيد

اينکار باعث مي شود شما در گرداب پرهزينه اي گرفتار شده و اين متضررشدن، هم از لحاظ مالي و هم از لحاظ ضعيف شدن روحيه ي کارمندان را باعث خواهد شد.

بسیاری از مدیران سوال می کنند که چگونه هزینه استخدام جدید را محاسبه کنیم?

هزینه-استخدام

براي تخمين هزينه هاي استخدام يک کارمند، مراحلي را که توسط جان سامسر از شرکت اينتربيزنت مطرح شده است، درنظر بگيريد:
1. فروش سالانه ي شرکت خود را در نظر بگيريد و آنرا بر تعداد کارمندان خود تقسيم کنيد. اين مقدار، بازدهي سالانه براي هر کارمند را نشان مي دهد.
2. اين عدد را بر 365 تقسيم کنيد تا بازده روزانه براي هر کارمند را به دست آوريد.
3. بازده روزانه براي هر کارمند را در تعداد روزهايي که براي استخدام يک کارمند صرف مي کنيد ضرب نماييد.
4. اگر تمايل داريد، هزينه ي صرف شده براي آموزش نيروي تازه در واحد خود را نيز، اضافه کنيد (اين مقدار بسيار کم است)
عددي که بدست مي آوريد هزينه ي واقعي براي هر استخدام است که در کل، پنج تا ده برابر هزينه هاي اجرايي است.

موفق باشید!

منبع: وبسایت کارکنان www.karkonan.com

تصویر جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه هزینه استخدام کارمند جدید را محاسبه کنیم؟»

  1. ابوالفضل

    خیلی دوست داشتم مراحل تخمین هزینه رو بیشتر توضیح میدادین …
    بسیار سپاسگذارم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا