آموزش تشریفات

آموزش کارکنان1- شرایط یادگیری کارکنان و روش آموزش به آنان

آموزش کارکنان 1: شرایط یادگیری کارکنان و روش آموزش به آنان

سلام

در اين مقاله اینجانب (جابر مرتضایی) قصد دارم شرايط يادگيري و آموزش کارکنان و روش آموزش آنان که با توجه به اين شرايط انجام شود را به شما بگويم.

منظور من از روش تدريس یا آموزش اينکه ما هر فعاليتي انجام دهيم که در آخر باعث يادگيري مخاطبان ما شود و تا
آنجا که مي توانيم شرايط يادگيري را بوجود بياوريم.

يک نکته بسيار مهم اينکه يادگيري مي تواند بدون معلم نيز باشد! بله اشتباه نخوانديد يادگيري مي تواند بدون معلم نيز باشد!

اما تدريس، آموزش کارکنان بصورت مستقیم يکي از راههاي تسهيل کننده يادگيري باشد و نکته ديگر اينکه مدير يک شرکت اگر چه بصورت مستقيم در آموزش يک دوره به کارمندان خود در کلاس نقش پر رنگي ندارد

اما مي توان گفت اصلي ترين نقش را در يادگيري کارمندان خود دارد، چرا که مدير است که شرايط اصلي يادگيري کارمندان مثل مدرس دوره، محيط يادگيري و وسايل موردنياز در حين آموزش و حتي پس از آن را فراهم مي کند و مدرس تنها به ارائه مطلب خود مي پردازد و شرايطي که فقط در کلاس و در جريان ارائه مطلب خود اتفاق مي افتد را مديريت مي کند.

همانطور که گفتم شرايط يادگيري کارکنان به قدري مهم مي باشد که مدرس نيز بايد با توجه به شرايط بوجود آمده خود را با مخاطبان هماهنگ سازد.

در اينجا لازم مي دانم تعدادي از اين شرايط يادگیری کارکنان و روش آموزش آنان را با شما در ميان بگذارم:
1. شرايط يادگيري: کارکنان نيازها و خواسته هاي خود را به محل يادگيري مي آورند.

روش تدريس: مدرسان بايد به مخاطبان کمک کنند تا از اهميت و کاربرد آنچه ياد مي گيرند آگاه سازند و لازم است موضوعات درسي بجاي اينکه محض باشد، کاربردي باشد تا مخاطب بتواند از آن استفاده کند و نيازهاي خود را برطرف نمايد.

همه ما با آموزش هاي خسته کننده اي که صرفاً تئوري محور هستند آشنايي داريم و از روشهايي که در آموزش عالي ما و يا در برخي از سازمان ها استفاده مي کنند خبر داريم

در اکثر موارد مدرسان حتي دليل و اهميت آنرا به کارمندان نگفته اند و تنها خواسته اند سرفصل هايي که براي يک دوره آموزشي مشخص کرده اند را به اجبار به پايان برسانند، بدون اينکه به نتيجه ي آن کاري داشته باشند و در آخر که نوبت به ارزشيابي مي شود تنها چيزي که مخاطبان ياد گرفتند اسم دوره مي باشد و از کاربرد آن در جريان کار متاسفانه خبري نيست!

2. شرايط يادگيري: کارکنان روشهاي يادگيري خاص خود را دارند.

روش تدريس: مدرسان گرامي بايد در اين شرايط انعطاف بيشتري داشته باشند و بعد از شناخت فراگيران روش هايي را انتخاب کنند که با فراگير سازگارتر باشد و در اين صورت درست است زمان بيشتري را مي طلبد اما در نتيجه ي کار اثرات فوق العاده اي را خواهد گذاشت و بازده خود را در آينده نشان خواهد داد و خواهيم ديد که مطالبي که آموزش داده اند در کار بيشتر استفاده خواهند کرد.

3. شرايط يادگيري: بيشتر کارکنان ما خيلي وقت است از فضاي يادگيري دور شده اند و يادگيري و سرکلاس نشسن برايشان سخت است.

روش تدريس: در اين صورت بايد در زمان تدريس، محتوا را به تکه هاي کوچکتري تقسيم و در فواصل زماني مشخصي به فراگيران اجازه استراحت داد تا بتوانند انرژي از دست رفته ي خودشان را دوباره بازگردانند

همچنين در کارهايي که ما از آنها مي خواهيم بايد مراعات شرايط ذهني و روحي آنها نيز کرد.

4. شرايط يادگيري: کارکنان آنچه که در گذشته تجربه کردند را به کلاس خواهند آورد.

روش تدريس: مدرسان گرامي در تدريس خودشان نبايد هميشه به روشهاي معلم محوري عمل کنند بلکه بايد بيشتر به روشهاي شاگرد محوري روي بياورند، چه اشکال دارد که ما از تجربيات بزرگسالان عزيز استفاده کنيم و اگر احساس مي کنيم در موضوعي آنها واقعا کار کرده اند و تجربه بيشتر و بهتري از ما دارند از آنها دعوت کنيم و بخواهيم در کلاس ارائه کنند و از ديگر فراگيران نيز بخواهيم اگر تجربه ارزشمندي دارند با ما به اشتراک بگذارند.

5. شرايط يادگيري: کارکنان زماني مطالب را به نحو احسن ياد مي گيرند که خود را تحت فشار و يا تهديد نبينند.

روش تدريس: همه ما تجربه ي اين موضوع را داشته ايم که برخي از مواقع کاري که از سمت ديگري با اجبار بوده و شما علاقه اي به انجام آن نداشته ايد عالي انجام نشده است و ممکن است که بعضي از شما بگوييد که اتفاقا ما تا کاري که اجبار نباشد انجام نمي دهيم، من به شما خواهم گفت که اگر چه کار انجام شده ولي بجاي عالي، خوب بوده است و از طرف ديگر انرژي شما را به مراتب بيشتر گرفته است چون کاري بوده است که صرفا براساس ترس بوده و علاقه اي نبوده است.

اگر بخواهم اين مقاله را جمع بندي کنم اينچنين خواهم گفت:

یادگیری کارکنان

در مقالات بعدي شرايط يادگيري و آموزش کارکنان را بيشتر توضيح خواهم داد.

موفق باشيد!

منبع: وبسایت کارکنان www.karkonan.com

تصویر جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش کارکنان1- شرایط یادگیری کارکنان و روش آموزش به آنان»

  1. من خودم یک مدیر هستم خیلی علاقه مندم که در رابطه با آموزش به بزرگسالان مطالب بیشتر وکاربردی وبه صورت عملی در سایتتون قرار بدین
    ممنون از مطالب ارزشمندتون …

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا