آموزش تشریفات

آموزش کارکنان 2- اصل تشابه در آموزش کارکنان

آموزش کارکنان 2: اصل تشابه در آموزش کارکنان

در بسياري از مجموعه هايي که اقدام به آموزش کارکنان خود مي کنند مي بينم که هيچ تناسب و شباهتي بين مدرس و کارکنان وجود ندارد (درادامه خواهم گفت تشابه از چه جهات) و اين تضاد بين مدرس و کارکنان به حدي مي رسد که شما به سختي مي توانيد تشابهي بين آنها پيدا کنيد.

به منظور آموزش هر چه موثرتر و جذاب تر، مدرس هر چقدر که شبيه تر به مخاطبان خود باشد، به همان مقدار هم مدرس و هم مخاطبان احساس يکي بودن باهم مي کنند و احساس خواهند کرد که حرف يکديگر را بهتر مي فهمند در نتيجه يادگيري و ياددهی بسيار موثرتر انجام مي گيرد.

شبيه شدن به دلايل زيادي بايد از سمت مدرس باشد زيرا که آموزش کارکنان و کارمندان، مدرس يک نفر مي باشد

اما کارمندان ممکن است چند نفر يا دهها و يا شايد هم صدها نفر باشند و اين شبيه شدن مدرس طبيعتا خيلي بهتر مي باشد تا شبيه شدن چند نفر به يک نفر!

دليل بعدي اينکه مدرس هدفش آموزش و تاثيرگذاري هر چه بهتر به مخاطبان مي باشد که با اين ترفند کارش بسيار ساده تر خواهد شد و اين تاثيرگذاري بايد از مدرس به کارمندان باشد.

دو مورد که مي تواند احساس تشابه را در آموزش کارکنان برانگيزد را بگويم:

1. نوع پوشش در آموزش کارکنان:

آموزش و مدیریت کارکنان

پوشش مدرس يکي از موارد کليدي در آموزش کارکنان مي باشد که برخلاف تصور خيلي ها که مي گويند: پوشش مدرس بايد متفاوت يا بهتر از مخاطبان باشد، بايد گفت مدرس بايد توجه کند که مخاطبان خود چه نوع پوششي دارند

مثلا اگر براي کارمندان ادارات آموزش مي دهيد اغلب کت وشلواري هستند، براي کارگران شهرداري لباس هاي سبز، براي کارکنان بيمارستان لباس سفيد، براي کارکنان آتش نشاني لباس نارنجي و…

خلاصه اينکه مدرس بايد متناسب با پوشش کارکنان بپوشد!

2. نوع صحبت کردن در آموزش کارکنان:

آموزش و مدیریت کارکنان

همانطوري که ما در خيلي جاها سبک صحبتمان را تغيير مي دهيم مثلا زمانيکه با کودکي صحبت مي کنيم لحن خود را تغيير مي دهيم تا او نيز احساس يکي بودن و نزديک بودن کند

در تدريس کارکنان نيز به همان مقدار ابتدا مخاطب شناسي کنيم که در اينجا بزرگسالان مي باشند و سپس با توجه به مخاطبانمان نوع صحبت خود را انتخاب کنيم و لازم نيست تغيير زيادي در نوع صحبت کردنمان انجام دهيم مثلا همانطوري که کارمندان با هم صحبت مي کنند ما هم مي توانيم از همان نوع صحبت در آموزش کارکنان استفاده کنيم.

پس اگر مدرس همگام با مخاطبانش باشد طعم شيرين ياددهي و يادگيري را مدرس و مخاطب با هم خواهند چشيد.

در مقالات بعدي درباره تکنیک هایی که در زمان آموزش کارکنان باعث مي شود که کارکنان با مدرس احساس تشابه کنند را خواهيم گفت.

منبع: وبسایت آموزش کارکنان www.karkonan.com

تصویر جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا