آموزش تشریفات

در جلسات کاری چگونه باشیم؟ فایل صوتی + متن (آداب حضور در جلسات کاری)

در جلسات کاری چگونه باشیم؟ (آداب حضور در جلسات کاری)

همیشه در سازمان ها و شرکت ها جلسات و ملاقات های کاری، اداری و یا تجاری برگزار می شود و یکی از دغدغه های ما بعنوان کسی که شرکت کننده یا برگزار کننده هستیم دغدغه این را داریم که چه آدابی را برای حضور در جلسات باید رعایت کنیم.

در این فایل صوتی در رابطه با ۵ نکته ساده صحبت کرده ام و امیدوارم برای شما مفید باشد. شما می توانید از پایین بصورت آنلاین گوش کنید و یا آنرا از پایین دانلود نمایید.

برای دانلود کافیست اینجا کلیک کنید


متن فایل صوتی

سلام؛

جابر مرتضایی هستم مشاور و مدرس آداب وتشریفات

دراین فایل صوتی می خواهم در رابطه با ۵ نکته صحبت کنم که درجلسات و ملاقات های کاری آنها رارعایت کنید.

نکته۱- شرکت در جلسات کاری: یاداشت برداری

خیلی وقتها در جلسات ما این مشکل را داریم که بعضی سوالات و پیشنهادات را ممکنه فراموش کنیم راهکار این مشکل چیه؟

ما می توانیم یک خودکار و کاغذ همیشه جلوی دستمان باشد و برای ما سوالی پیش بیاد یا نه ما ممکنه بیشنهادی داشته باشیم به صورت تیتروار آنها یاداشت کنیم و در زمان مناسب از رییس جلسه و استاد بخواهیم که دیدگاهای خودمان و یا نه جواب های خودمان رامطرح کنیم

بعضی دوستان از دستگاهای ضبط صدا استفاده می کنند که اگر قرار است از این دستگاه ها استفاده کنیم حتماً از حضار اجازه بگیریم و این یاداشت برداری باعث می شود که ما فرستی برای فکر کردن داشته باشیم.

خوبی دیگری که یاداشت برداری داردبه ما آسوده خاطر را می دهد که هیچ نکته یا سوالی را بدون پاسخ نگذاریم.


نکته۲- شرکت در جلسات کاری: اگر با موضوعی مخالف هستیم…

اگر با موضوعی مخالف هستیم، مخالفت خود را سریع مطرح نکنیم شاید با کسب اطلاعات بیشتر ما قانع شدیم و خوب است که از طرف مقابل بخواهیم که برای ما بیشتر توضیح بدهد و اگر قانع نشدیم حالا وقت ان است که مخالفت خودمان را مطرح کنیم اما به چه شکل؟ با یک دلیل قانع کننده یعنی بگوییم که ما به این دلیل با موضوع شما مخالف هستیم.


نکته۳- شرکت در جلسات کاری: کارهای ممنوعه!

در گوشی صحبت کردن و اشاره کردن با دست و یا خیلی آهسته صحبت کردن که همه حضار نشنوند. این پیام راداریم می رسانیم که ما یکسری از اطلاعات را می خواهیم به یک تعداد از حضار برسانیم که نمی خواهیم همه متوجه شوند این محافظ کاری در بدترین نوع خودش می تواند باشد

افراد در این جور مواقع معمولا منفی بافی می کنند تا اینکه مثبت نگری داشته باشند این شرایط که به وجود میاد چه خوب اسست اگر قرار است موضوعی مطرح شود از محافظ کاری و پنهان کاری در جلسات جلوگیری کنیم واین نوع صحبت ها را به بعد از جلسه موکول کنیم و یا نه یکسری از کارهای دیگر که می توانیم نظم جلسات را بهم بزنه

مثلا بازی کردن با کاغذ که خودش صدا دارد با خودکار بازی کردن یا تکان دادن پاها اینها همه باعث به هم ریختن نظم جلسه می شود.


نکته۴- شرکت در جلسات کاری: به موقع اطلاع بدهیم!

اگر قرار است ما زود یا دیر به جلسه برسیم حتما به برگزار کننده گان اجرایی جلسه حتماً این موضوع را اطلاع دهیم و اگر قرار است این موضوع اطلاع داده شود نگذاریم ده یا بیست دقیقه مانده به شروع جلسه اطلاع دهیم

بهتر است که خیلی قبل تر از ان اطلاع داده بشود و همچنین زود رسیدن هم به اندازه دیر رسیدن می تواند خوشایند نباشد البته این موضوع در کشور ما خیلی کمرنگ است و ما معمولا دیر می رسیم ویا اصلا به جلسات نمی رسیم تا اینکه بخواهیم خیلی زود برسیم

به چند دلیل نباید زود برسیم یکسری از هماهنگی هایی که مسئولان جلسه و همچنین رئیس جلسه با همکاران خودش می تواند داشته باشد را ممکن است قبل از جلسه بگذارد و اگر قرار است ما زود برسیم ممکن است یک مقداری مؤذب باشند جلوی ما ان موضوعات را مطرح کنند

بهتر است خیلی زود به جلسات نرسیم و اگر قرار است جلسه کاملاً لغو شود از سمت ما که بعنوان شرکت کننده یا از طرف برگزار کننده هستیم این موضوع را از روزهای قبل مطرح کنیم و نگذاریم دقیقاً روز جلسه گفته شود.


نکته۵- شرکت در جلسات کاری: کجا بنشینیم؟

در جلسات بالاترین و ابتدائی ترین صندلی ها معمولاً برای رئیس جلسه و یا مدیر یک سازمان و یا شرکت هست و در سمت راست و چپ ان معمولاً معاونین و مشاورین و یا کسانی که بیشترین تاًثیر را در جلسه دارند برای این افراد در نظر می گیرند و اگر دیر رسیدیم حتماً نزدیکترین صندلی را برای خودمان در نظر بگیریم و اگر ما برگزار کننده هستیم و قرار است وسط جلسه رفت وآمد داشته باشیم بهتر است نزدیکترین صندلی را به درب ورودی و خروجی را انتخاب کنیم که باعث مزاحمت و سر وصدای کمتری شویم.


جمع بندی

اولین نکته: یادداشت برداری

دومین نکته: اگر با موضوعی مخالف هستیم اول درخواست ااطلاعات بیشتری داشته باشیم بعد اگر قانع نشدیم مخالفت خودمان را با یک دلیل قانع کننده بیاوریم.

سومین نکته: یکسری کارهای ممنوعه مانند در گوشی صحبت کردن و بازی کردن با کاغذ و یا … که می تواند نظم جلسه را بهم بزنه انجام ندهیم.

چهارمین نکته: اگر قرار است زود یا دیر و یا اصلاً به جلسه نرسیم حتما به موقع اطلاع دهیم.

پنجمین نکته: محل مناسب برای نشستن.

امیدوارم این فایل صوتی برای شما مفید بوده باشد.
موفق باشید!

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 5 =

اسکرول به بالا