آموزش تشریفات

تشریفات چیست؟ کاربرد آموزش تشریفات چیست؟

تشریفات چیست ؟ کاربرد آموزش تشریفات چیست ؟

تشریفات رفتارها و رسوم پذیرفته شده ای است که ما باید با توجه به شرایط فردی، زمانی و مکانی که در آن هستیم آنها را رعایت کنیم.

این رفتارهای تشریفاتی را باید در مکانهای مختلفی مثل محیط کار، خانواده، محیط های عمومی، مهمانی ها و جدیداً در فضای مجازی باید آموخت.

چون اینجا وبسایت آموزش آداب معاشرت و تشریفات برای فضاهای کاری می باشد ما بیشتر به تشریفاتی خواهیم پرداخت که در فضای کاری هستند مانند تشریفات جلسات کاری اداری و تجاری، مهمانی های

رسمی و کاری، نمایشگاه ها و برای افرادی مانند مدیران، کارکنان، نیروهای خدمات و پذیرایی، رانندگان، مآًموران انتظامات و حفاظت و هر کسی که در محیط کار حضور دارد، می پردازیم.

زمانی که سوال می شود تشریفات چیست ؟ ذهن بسیاری از افراد جامعه به سمت تجمل گرایی و خرج و مخارج و یک سری از رفتارهای کلاسیک و کارهای اضافی می رود و این ذهنیت ریشه در تشریفات گذشته ما دارد، در گذشته طبقات بالای جامعه چون از عموم مردم بالاتر بودند و نیازهای اولیه آنها برطرف شده است و به فکر مواردی بودند که دغدغه عموم جامعه نبوده است و بالاتر از آن بوده است از لباس پوشیدن بگیرید تا نحوه صحبت کردن ، آداب غذا خوردن ، راه رفتن و …

اما امروزه شرایط فرق کرده است حتی برای افراد، سازمان ها و کسب و کار های بسیار کوچک نیز می بینیم رعایت تشریفات اهمیتی ویژه دارد و بطوری همه گیر شده که اگر کسی این موارد ریز را در نظر نگیرد ممکن است خیلی زود از رقبای فردی و شرکتی خود جا بماند.

ریشه کلمه تشریفات چیست ؟

کلمه تشریفات از ریشه ای عربی (شرف) گرفته شده است که در فارسی کلمه شرف به معنای احترام، بزرگی، عزت، نجابت میباشد.

تشریفات در انگلیسی:

در انگلیسی تشریفات به لغت های زیر نزدیک است و کلمه ای که همه استفاده می کنند، پروتکل می باشد.

ceremonial – ceremony – formalities – observance – rites – protocol

اگر بخواهیم تشریفات در محیط کار را خاص تر و آنرا تقسیم بندی کنیم به این دو سوال پاسخ دقیق بدهیم تا بهتر بتوانیم به خود و مجموعه خود بیشتر کمک کنیم و نیروهای خود را آموزش دهیم.

۱. تشریفات در کجا (جلسات، محیط های عمومی، رستوران، مراسم، هتل، مهمانی ها و نمایشگاه ها و…)

۲. تشریفات برای چه کسانی (مدیران، کارکنان عادی، رانندگان، ماموران حفاظت و انتظامات، نیروهای خدماتی یا پذیرایی و…)

آموزش تشریفات برای چه افرادی ضروری است؟

آموزش تشریفات برای رانندگان:

آداب و نحوه رانندگی تشریفاتی چگونه است؟ با مسافران و مدیران داخلی و مهمان هایی که خارج از سازمان و شرکت می آیند چه نوع برخوردی باید داشت و در کل از زمانیکه افراد در وسیله نقلیه بنشینند و تا زمانیکه از آن پیاده می شوند رانندگان چه نکات کلیدی تشریفات اعم از کلامی یا غیرکلامی و چه وظایفی را باید رعایت کنند.

و همچنین ویژگی های ظاهری راننده و همچنین وسیله نقلیه مناسب است یا خیر؟

آموزش تشریفات برای نیروهای خدمات و پذیرایی:

در مراسم ها و جلسات کاری، اداری و یا تجاری افرادی که قرار هست برای مهمانان و مشتریان شما پذیرایی کنند،

  • آیا تشریفات خاصی دیده اند؟
  • آیا می دانند چگونه خوردنی ها و نوشیدنی ها را جلوی مهمان بگذارند و نحوه چیدمان و میزآرایی چگونه باید باشد؟
  • در موقع ورود و خروج مشتریان و مهمان شما چگونه استقبال و بدرقه نمایند و وظایف آنها چیست؟
  • بهداشت و نظافت فردی، محیطی و وسایل مورد استفاده در مراسم و جلسات چگونه است؟

بعد از مدیران برگزارکننده معمولاً بیشترین افرادی که به چشم می آیند این افراد هستند، درست است که جایگاه تصمیمگیری ندارند اما قسمت مهمی از پرستیژ سازمان و کسب و کار شما گرو رعایت تشریفات این دسته از افراد هستند.

آموزش تشریفات برای ماًموران انتظامات و حفاظت:

در هر مکانی که نظم و امنیت دیده می شود معمولاً تلاش این افراد می باشد.

آموزش های تشریفات که این افراد می بینند برخوردهای حرفه ای ماموران انتظامات در موقع ورود و خروج افراد می باشد و قضاوتی که ابتدا و انتهای هر جلسه، مراسم، گردهمایی و یا مهمانی برای شما و مهمانان و ارباب رجوع شما می تواند شکل بگیرد بسیار زیاد است. در زمان استقبال و بدرقه مهمانان و مشتریان چه نکات کلیدی را باید رعایت نمود؟

آموزش تشریفات برای مدیران:

این افراد بدانند و بصورت عملی بتوانند در محیط های مختلف مانند مجالس، مراسم، رستوران، مهمانی ها، گردهمایی ها و نمایشگاه ها باید چگونه صحبت و رفتار کنند؟ انتخاب پوشش مناسب برای این مکان ها که بسیار مهم می باشد.

اینجانب (جابرمرتضایی) در مجموعه مقالاتی به نام تشریفات در محیط کار در فضاهای مختلف کاری گفته ام که اگر می خواهید درباره تشریفات بیشتر بدانید روی لینک زیر کلیک نمایید.

تشریفات چیست

در ضمن ما کارگاه هایی بصورت حضوری و تخصصی با تدریس جابرمرتضایی ویژه تمامی افرادی که در بالا اشاره شده داریم که در آن مهارتهای تشریفاتی را به افراد آموزش می دهد، برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت سرفصل های دوره و یا برگزاری آن در سازمان یا شرکت خود می توانید از طریق شماره های تماس ۲۲۱۴۵۸۱۱-۰۲۱ یا  ۰۹۱۲۰۹۰۲۹۰۰ و یا ایمیل karkonan.com@gmail.com در کمال افتخار آمادگی پاسخگویی به سوالات احتمالی شما عزیزان خواهیم بود.

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

2 در مورد “تشریفات چیست؟ کاربرد آموزش تشریفات چیست؟”

  1. تشریفات یعنی ۳ بار قدم برداری ۳ بار شکر بریزی قاشق را بگذاری زمین برداری آرام بخوری لقمه کوچک برداری تو سفره آویزان نشی همه غذاها را تست نکنی زن ها اول بروند بعد مردها و پا موقع راه رفتن طوری صدا نده که گویا اصلا کسی راه نمیره یا با جوراب راه میره قدم کوتاه با ادا اصول و ….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + یازده =

اسکرول به بالا