نیروی خدماتی و آبدارچی

آبدارچی! آموزش نیروی خدماتی اداری و ابدارچیان شرکت – خدمات

آبدارچی و آموزش نیروی خدماتی اداری و آبدارچیان شرکت جزو مهم‌ترین افراد داخل مجموعه شما هستند! با من همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را جهت آموزش پرسنل خدمات با شما درمیان بگذارم.

آبدارچی شرکت

آبدارچیان افرادی هستند که در اداره عموماً وظیفه درست کردن چای و قهوه را در آبدارخانه و درنهایت پذیرایی از مهمان را بر عهده دارند

پیشخدمت اداری

پیشخدمتان افرادی هستند که بیشتر کارهای سرپایی اداره را انجام می‌دهند و کلمات نزدیک به این واژه بیشتر به مستخدم، پادو، خدمتکار، خدمتگزار نزدیک است.

✅ آبدارچیان و پیشخدمتان چه مواردی را رعایت کنند؟

چیدمان صندلی

  • ۱- نیروی خدماتی و پیشخدمتان باید صندلی‌ها را طوری بچینند که میزبان (مدیر یا کارمندان) مشتریان و ارباب‌رجوع و سایر افراد را در وضعیتی قرار دهد که در زمان گفتگو راحت باشند مثلاً:
    یکی از موارد این است که نیروی خدماتی صندلی‌ها را طوری بچینید که افراد در زمان صحبت روبروی یکدیگر قرار داشته باشند و قرار نباشد سر خود را به سمت راست و یا چپ بچرخانند.
    مورد دیگر فاصله صندلی‌ها می‌باشد که باید طوری باشد که قرار نباشد افراد برای اینکه صدای همدیگر را واضح‌تر بشنوند با صدای بلندتری صحبت کنند.

پیشقدم نشدن برای دست دادن

  • ۲- در محیط‌های کاری برای دست دادن جایگاه بالاتر باید برای دست دادن پیشقدم شود. به نوعی آبدارچیان محترم در جلوی مدیر و میهمان خود در دست دادن پیشقدم نشوند، اگر مدیر و میهمان دست دادند آبدارچی نیز می‌توانند دست دهند و در غیراینصورت دست ندهند.
  • آبدارچی: قبل از دست دادن حتماً دست‌های خود را نگاهی بیندازید مبادا کثیف و یا خیس باشد و حتماً دستمالی که برای تمیز کردن استفاده می‌کنید در دست چپ نگه‌دارید (چون هم دست راستتان برای دست دادن تمیزتر می‌باشد و هم دستتان خیس نخواهد شد)

نحوه پذیرایی

  • ۳- آبدارچیان چای، قهوه، شربت و یا هر نوشیدنی و خوراکی که برای مهمانان خود آورده‌اید باید از نزدیکترین میهمان شروع به پذیرایی کنند و به سمت چپ ادامه دهند (در جهت عقربه‌های ساعت) و برای پذیرایی نوشیدنی‌های گرم و سرد، از سمت راست هر فرد انجام شود.
  • ۴- نیروهای خدمات: اگر به‌غیراز لیوان‌ها، وسیله‌ای دیگر مثلاً بشقاب نیز برای پذیرایی افراد سازمان وجود دارد، آبدارچیان گرامی لطفاً لیوان را در سمت راست و بشقاب را در سمت چپ میهمان قرار دهید.

دوره آموزشی مفید برای آبدارچی و نیروی خدماتی شما: + دوره خصوصی خدمات + کلاس عمومی خدمات + پکیج آموزش غیرحضوری

راهنمایی میهمان

  • ۵- آبدارچیان مهمانانی که به مجموعه شما می‌آیند و ممکن است مهمان مسیر را اشتباه کند، در زمان آمدن و همچنین رفتن مسیر را به آنان نشان دهید.

مقاله مفید: آداب استقبال و بدرقه در مهمانی های رسمی

نظافت و لباس آبدارچی

  • ۶- لباس‌های آبدارچیان و پیشخدمتان اهمیت بالایی دارد بعضاً در سازمان‌ها می‌بینم برای این افراد لباس های مناسب و خوبی داده نمی‌شود و در برخی از موارد دیگر این افراد بااینکه لباس خوبی دارند اما خود نیز نظافت شخصی را در نظر نمی‌گیرند.

چک لیست بهداشت و نظافت فردی

بدون اجازه وارد نشدن

  • ۷- نیروی خدمات: لطفا بدون اجازه به اتاق مدیر و کارمندان وارد نشوید و زمانیکه در اتاق حضور دارند لطفا درب بزنید (مگر اینکه خودشان لازم ندانند)

حین تماس مدیر و کارمند

  • ۸- نیروهای خدمات: لطفاً بعدازاینکه پذیرایی خودتان را انجام دادید از اتاق کارمند یا رئیس خارج شوید شاید صحبتی حضوری یا تلفنی با دیگران داشته باشند که نخواهند شما حضور داشته باشید و در جلوی شما مؤذب باشند (هرچند که باهم صمیمی باشید) و تا می‌توانید کاری کنید که احساس راحتی کنند.

مزاحمت کم

  • ۹- اصول آبدارچی: در زمان رفت‌وآمد کمترین سروصدا را داشته باشید و مورد مهم دیگر زمانی که استکان، قندان و یا هر وسیله و مواد خوراکی دیگری که می‌خواهید بر روی میز قرار بدهید با کمترین صدا و به‌آرامی روی میز قرار دهید تا باعث رنجش خاطر فرد نشوید.

صدای کم

  • ۱۰- نیروی خدماتی شرکت، در زمان جابه‌جایی صندلی‌ها بجای اینکه آن‌ها را روی زمین بکشید، سعی کنید طوری صندلی و مبلمان را بلند کنید که پایه‌های آن از روی زمین بلند شود تا صدای آن برای دیگران آزاردهنده نباشد.

نوع نوشیدنی

  • ۱۱- آبدارچی های عزیز: نوع نوشیدنی در زمان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد در زمستان چای و یا قهوه (بسته به سلیقه‌ی افراد) می‌تواند نوشیدنی مناسبی باشد و در تابستان آب و یا شربت می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای این فصل باشد.

محل مناسب

  • ۱۲- نیرو خدماتی هایی که قرار هست که مدیر یا کارمندان را برای پذیرایی به مکانی دیگر هدایت کنید قبل از آن این موارد را حتماً بررسی کنید:
    • آیا به‌اندازه تعداد افراد صندلی وجود دارد؟
    • آیا نوشیدنی‌هایی که قرار هست به آن‌ها بدهید از قبل در لیوان ریخته‌اید؟
    • آیا دمای اتاق مناسب است؟
    • آیا نور به‌اندازه کافی وجود دارد؟
    • آیا ورودی و خروجی‌های اتاق باز هستند؟
    • آیا تمام صندلی‌ها زیر صندلی هستند تا به تعداد افرادی که حاضر می‌شوند صندلی‌ها عقب کشیده شود تا همه فضای کمتری از محل را اشغال کرده باشد و هم زیبایی بیشتری داشته باشد؟ (آموزش بیشتر در سایت کارکنان karkonan.com)

✅ موضوعات ضروری جهت آموزش به نیروی خدماتی و آبدارچی

چگونه یک آبدارچی خوب باشیم؟

• آشنایی با تمامی امکانات و خدمات موجود در ساختمان و اداره مورد نظر به عنوان یک نیروی خدمات اداری ضروری است.

• توانایی برقراری ارتباط و برخورد با مردم در تمامی سطوح از جمله مدیران، کارکنان و مهمانان شرکت، یکی از مهمترین وظایف و کار آبدارچی شرکت است.

• آموزش به شیوه‌های مختلف ارائه اطلاعات به مهمانان به طور دقیق و مرتب، یکی از مهارت‌های ضروری پیشخدمت اداری است.

• آموزش در مورد اولویت‌بندی و مدیریت زمان برای پاسخگویی به درخواست‌های مختلف مهمانان، مهمترین مبحثی است که باید به آبدارچی (مهماندار اداری) آموزش داده شود.

• آموزش در مورد ارائه خدمات چای و قهوه، آب و دیگر نوشیدنی‌ها، همچنین تهیه و تنظیم اتاق جلسات برای مهمانان، از مباحث ضروری در آموزش ابدارچی اداری شرکت است.

• آموزش در مورد ایمنی و بهداشت محیط کار، آتش نشانی همچنین ایمنی و بهداشت در آشپزخانه و سرویس بهداشتی، برای نیروهای خدماتی اداری سازمان بسیار حیاتی است.

نیروی خدماتی و آبدارچی در ابتدای شروع کار و تا زمانی که مشغول کار هستند، همان‌طور که قبلاً گفتم مدیران به دلیل جدی نگرفتن آن‌ها ممکن است در جذب و آموزش حین کار سهل‌انگاری کنند و این امر را مهم ندانند و باعث می‌شود خروجی مناسبی از این کارکنان نگیرند!

Training
آموزش خدماتی پذیرایی و تشریفات آبدارچی

✅ چرا آبدارچیان و پیشخدمتان جزء مهم‌ترین افراد هستند و باید بسیار به آن‌ها اهمیت داد و برای آموزش حرفه‌ای آن‌ها زمان گذاشت؟

+ آبدارچیان و پیشخدمتان این افراد معمولاً نزدیک‌ترین افراد (ازلحاظ مکانی) به مدیر سازمان و شرکت هستند.

+ مهمانان سازمان و شرکت بعد از ورود و ملاقات با مدیر خود آبدارچیان و پیشخدمتان جزء اولین افرادی هست برخورد دارند.
اگر نیروهای خدماتی شما آموزش‌دیده باشند، مشتریان و ارباب‌رجوع شما چه حس و تفکری نسبت به شما و تمام مجموعه شما خواهند داشت. زمانی که می‌بینند آبدارچیان شما تا این حد حرفه‌ای‌اند، به‌احتمال‌زیاد تصور می‌کنند سایر کارمندان نیز این‌گونه خواهند بود. (پس کار آبدارچی در شرکت نیز بسیار در دید مهمانان تاثیرگذار هست)

+ یک اشتباه کوچک آبدار چی شما می‌تواند حال روز یک کارمند یا مدیر را خراب کند.

+ می‌گویند اگر می‌خواهید به همه اطلاعات مهم یک مجموعه و یا اخبار مهم آن دست یابید به سراغ آبدارچیان و پیش‌خدمتان آن مجموعه مراجعه کنید! اینجا بحث حفاظت از اطلاعات سازمان و یا شرکت شماست که آبدارچیان به دلیل اینکه با تمام کارکنان و مدیران ارشد در ارتباط‌اند و در جلسات و ملاقات کاری افراد سازمان آن‌ها جزء اولین‌ها هستند که خبردار می‌شوند.

و ده‌ها دلیل دیگر که می‌توان نام برد…

در این مقاله درمورد آبدارچی شرکت و آموزش نیروی خدماتی اداری صحبت کردیم، مقالات بسیاری دیگر در ارتباط با خدمات شرکت ها نوشته ام که از بخش مقالات سایت مطالعه فرمایید.

نویسنده و منبع: جابر مرتضایی – سایت کارکنان karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

1 در مورد “آبدارچی! آموزش نیروی خدماتی اداری و ابدارچیان شرکت – خدمات”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهار =

اسکرول به بالا