آموزش تشریفات

آداب غذا خوردن در مهمانی های رسمی (قسمت اول)

تشریفات و آداب غذاخوردن در مهمانی های رسمی

• مگه غذا خوردن هم آداب داره!؟

• آدم یه قاشق می خواد بذاره دهنش و بجوه مگه یادگرفتن داره!؟

• آقا ما ۴۵ ساله داریم غذا می خوریم و هیچی رعایت نکردیم و از این به بعد هم نمی تونیم عاداتمون رو تغییر بدیم.

غذا خوردن در مهمانی ها و جشن هایی که ممکن است شما میزبان یا میهمان باشید جزئیات و آدابی دارد که قصد دارم آنها را با شما به اشتراک بگذارم.

آداب غذاخوردن: صحبت حین غذاخوردن ممنوع!

 تشریفات-و-آداب-غذا-خوردن

هرگز در زمانیکه شما در حال غذا خوردن هستید صحبت نکنید و همچنین اگر فرد مقابل شما نیز درحال غذا خوردن می باشد سوالی و یا درخواستی نداشته باشید تا بتوانید هم شما و هم طرف مقابل غذا را میل کنید و اگرچنین کنید حس خیلی بدی به طرف مقابل خواهید داد چرا؟

خود شما تصور کنید دهان باز و غذاهای جویده که در دهان هست و دیده می شود آیا خود شما ببینید چه حسی به شما دست می دهد!؟ و بعضی از مواقع بدتر هم می شود که غذای جویده شده از دهان نیز در حین صحبت از دهان بیرون نیز می پرد،  زمان غذاجویدن و صدایی که به زور از حلق شما بیرون می آید را نیز تصور کنید 🙁 و من تصمیم اینکار را بعد از دو موردی که گفتم به عهده ی خودتان می گذارم.

اگر زمانی دهان شما بخاطر غذاخوردن روغنی شد مبادا با دست آنرا پاک کنید بلکه با دستمال کاغذی و یواش آنرا پاک کنید.

آداب غذاخوردن: صحبت قبل از شروع غذا

زمانی که سرمیز غذا نشسته اید و منتظرید تا غذا بیاورند، ممکن است بخواهید صحبتی داشته باشید (حین غذا خوردن خیر)

سعی کنید موضوع صحبت شما دوستانه و غیررسمی باشد و از خاطرات و تفریحات و گردش ها گفته شود تا موضوعی که شما بخواهید با دیگر همکاران به مجادله بپردازید و جداً از مسائل سیاسی، مذهبی، زندگی شخصی طرف مقابل بپرهیزید.

آداب غذاخوردن: سفارش غذا

 نحوه-سفارش-دادن-غذا

اگر شما میزبان هستید و می خواهید سفارشی را بدهید از قبل نظر میهمانان خود را جویا شوید و نظر میهمانان خود را در الویت قراردهید و خودسرانه و به میل خود غذا سفارش ندهید.

آداب غذاخوردن: چیدمان ظروف

 نحوه-چیدمان-ظروف

برای چیدمان ظروف مناسب است موردهایی که در پایین گفته شده است را رعایت کنید:

• قاشق و چاقو را در سمت راست و چنگال را در سمت چپ قرار دهید و چون اکثراً از همین سمت هایی که گذاشته اید استفاده می کنند ظرف هایی که مربوط به نوشیدنی ها هستند را در سمت راست فرد قرار دهید

• نمکدان و فلفل پاش معمولاً در سر میزهای غذاخوری می باشد و خوب است اگر تعداد کم می باشد در وسط میز قرارداده شود تا همگی به راحتی بتوانند بردارند.

• اگر در زمان غذاخوردن به چیزی مثلاً دستمال کاغذی یا نمکدان و یا هر وسیله ی دیگری نیاز داشتید لطفاً خم نشوید و دستتان را به زور دراز نکنید و بخواهید بردارید، اینکار باعث مزاحمت و رنجش همکارانتان خواهد شد، خیلی راحت می توانید از همکارتان درخواست کنید تا به شما بدهد.

نکات کاملاً ضروری که باید رعایت کنید (بایدها و نبایدها)

 بایدها-و-نبایدها در غذاخوردن

تشکر از میزبان: اگر غذا یا نوشیدنی باب میل شما بود و از خوردن و نوشیدن آن لذت بردید از میزبان خود تشکر درخور شایسته انجام دهید و اگر از غذا ناراضی بودید به هیچ وجه از میزبان خود گله نکنید و نارضایتی خود را در میان نگذارید.

• زمانیکه فرد در حین غذاخوردن می باشد به او زل نزنید و نگاه خیره کننده به او نداشته باشید و در میز غذا نیز بگذارید فرد مقابل راحت باشد و به نحوه و شکل غذاخوردنش توجه نکنید.

• زمانی که شروع به غذاخوردن کردید از همان ابتدا از یک طرف ظرف شروع کرده و کم کم تا انتهای ظرف بروید و از این شکل غذاخوردن که بخواهید از هر طرفی کمی قاشق بزنید خودداری کنید و در انتهای خوردن شکل نازی ایی از ظرفی که معلوم شود بی نظم خورده شده نیز پرهیز کنید.

• زمانی که غذا را به اتمام رساندید چنگال، قاشق، چاقو را خیلی منظم و صاف در کنار یکدیگر قرار دهید.

• اگر نوشیدنی هایی مثل نوشابه و … باعث می شود که در شما صداهای اضافی مثل آرق زدن ایجاد کند از نوشیدن آنها خودداری کنید و از ایجاد صداهایی که از برخورد قاشق و چنگال با بشقاب ایجاد و باعث رنجش سایر همکارانتان می شود جلوگیری کنید.

آداب غذاخوردن: حرکات مؤدبانه

 نحوه-غذا-خوردن

  • اگر سرفه تان گرفته است روی خود را کامل به عقب برگردانید و سرفه کنید همچنین دستمال کاغذی را نیز حتما جلوی دهانتان بگیرید
  • فوت کردن به غذا و نوشیدنی ممنوع
  • تمیز کردن ظرف غذا  با دست ممنوع

• از دست به هیچ وجه برای خوردن استفاده نکنید، در کشور ما در برخی از موارد برای تکه تکه کردن گوشت ها از دست نیز کمک می گیرند، شما می توانید از چنگال کمک بگیرید.

در برخی از مواقع برخی از کارکنان آنقدر خودشان را به اصطلاح خودمانی و صمیمی می گیرند و قاشق خود را در ظرف دیگری می زنند و می گویند ما با هم این حرف ها نداریم، اینکار نشانه صمیمیت نیست لطفاً از اینکار دوری کنید.

در مقالات بعدی درباره ی آداب غذاخوردن در مهمانی های کاری بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پس تا غذایتان سرد نشده سریعتر بروید و میل کنید!

منبع: سایت آموزش کارکنان www.karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + دوازده =

اسکرول به بالا