آموزش تشریفات

آموزش کارکنان۱- شرایط یادگیری کارکنان و روش آموزش به آنان

آموزش کارکنان ۱: شرایط یادگیری کارکنان و روش آموزش به آنان

سلام

در این مقاله اینجانب (جابر مرتضایی) قصد دارم شرایط یادگیری و آموزش کارکنان و روش آموزش آنان که با توجه به این شرایط انجام شود را به شما بگویم.

منظور من از روش تدریس یا آموزش اینکه ما هر فعالیتی انجام دهیم که در آخر باعث یادگیری مخاطبان ما شود و تا
آنجا که می توانیم شرایط یادگیری را بوجود بیاوریم.

یک نکته بسیار مهم اینکه یادگیری می تواند بدون معلم نیز باشد! بله اشتباه نخواندید یادگیری می تواند بدون معلم نیز باشد!

اما تدریس، آموزش کارکنان بصورت مستقیم یکی از راههای تسهیل کننده یادگیری باشد و نکته دیگر اینکه مدیر یک شرکت اگر چه بصورت مستقیم در آموزش یک دوره به کارمندان خود در کلاس نقش پر رنگی ندارد

اما می توان گفت اصلی ترین نقش را در یادگیری کارمندان خود دارد، چرا که مدیر است که شرایط اصلی یادگیری کارمندان مثل مدرس دوره، محیط یادگیری و وسایل موردنیاز در حین آموزش و حتی پس از آن را فراهم می کند و مدرس تنها به ارائه مطلب خود می پردازد و شرایطی که فقط در کلاس و در جریان ارائه مطلب خود اتفاق می افتد را مدیریت می کند.

همانطور که گفتم شرایط یادگیری کارکنان به قدری مهم می باشد که مدرس نیز باید با توجه به شرایط بوجود آمده خود را با مخاطبان هماهنگ سازد.

در اینجا لازم می دانم تعدادی از این شرایط یادگیری کارکنان و روش آموزش آنان را با شما در میان بگذارم:
۱. شرایط یادگیری: کارکنان نیازها و خواسته های خود را به محل یادگیری می آورند.

روش تدریس: مدرسان باید به مخاطبان کمک کنند تا از اهمیت و کاربرد آنچه یاد می گیرند آگاه سازند و لازم است موضوعات درسی بجای اینکه محض باشد، کاربردی باشد تا مخاطب بتواند از آن استفاده کند و نیازهای خود را برطرف نماید.

همه ما با آموزش های خسته کننده ای که صرفاً تئوری محور هستند آشنایی داریم و از روشهایی که در آموزش عالی ما و یا در برخی از سازمان ها استفاده می کنند خبر داریم

در اکثر موارد مدرسان حتی دلیل و اهمیت آنرا به کارمندان نگفته اند و تنها خواسته اند سرفصل هایی که برای یک دوره آموزشی مشخص کرده اند را به اجبار به پایان برسانند، بدون اینکه به نتیجه ی آن کاری داشته باشند و در آخر که نوبت به ارزشیابی می شود تنها چیزی که مخاطبان یاد گرفتند اسم دوره می باشد و از کاربرد آن در جریان کار متاسفانه خبری نیست!

۲. شرایط یادگیری: کارکنان روشهای یادگیری خاص خود را دارند.

روش تدریس: مدرسان گرامی باید در این شرایط انعطاف بیشتری داشته باشند و بعد از شناخت فراگیران روش هایی را انتخاب کنند که با فراگیر سازگارتر باشد و در این صورت درست است زمان بیشتری را می طلبد اما در نتیجه ی کار اثرات فوق العاده ای را خواهد گذاشت و بازده خود را در آینده نشان خواهد داد و خواهیم دید که مطالبی که آموزش داده اند در کار بیشتر استفاده خواهند کرد.

۳. شرایط یادگیری: بیشتر کارکنان ما خیلی وقت است از فضای یادگیری دور شده اند و یادگیری و سرکلاس نشسن برایشان سخت است.

روش تدریس: در این صورت باید در زمان تدریس، محتوا را به تکه های کوچکتری تقسیم و در فواصل زمانی مشخصی به فراگیران اجازه استراحت داد تا بتوانند انرژی از دست رفته ی خودشان را دوباره بازگردانند

همچنین در کارهایی که ما از آنها می خواهیم باید مراعات شرایط ذهنی و روحی آنها نیز کرد.

۴. شرایط یادگیری: کارکنان آنچه که در گذشته تجربه کردند را به کلاس خواهند آورد.

روش تدریس: مدرسان گرامی در تدریس خودشان نباید همیشه به روشهای معلم محوری عمل کنند بلکه باید بیشتر به روشهای شاگرد محوری روی بیاورند، چه اشکال دارد که ما از تجربیات بزرگسالان عزیز استفاده کنیم و اگر احساس می کنیم در موضوعی آنها واقعا کار کرده اند و تجربه بیشتر و بهتری از ما دارند از آنها دعوت کنیم و بخواهیم در کلاس ارائه کنند و از دیگر فراگیران نیز بخواهیم اگر تجربه ارزشمندی دارند با ما به اشتراک بگذارند.

۵. شرایط یادگیری: کارکنان زمانی مطالب را به نحو احسن یاد می گیرند که خود را تحت فشار و یا تهدید نبینند.

روش تدریس: همه ما تجربه ی این موضوع را داشته ایم که برخی از مواقع کاری که از سمت دیگری با اجبار بوده و شما علاقه ای به انجام آن نداشته اید عالی انجام نشده است و ممکن است که بعضی از شما بگویید که اتفاقا ما تا کاری که اجبار نباشد انجام نمی دهیم، من به شما خواهم گفت که اگر چه کار انجام شده ولی بجای عالی، خوب بوده است و از طرف دیگر انرژی شما را به مراتب بیشتر گرفته است چون کاری بوده است که صرفا براساس ترس بوده و علاقه ای نبوده است.

اگر بخواهم این مقاله را جمع بندی کنم اینچنین خواهم گفت:

یادگیری کارکنان

در مقالات بعدی شرایط یادگیری و آموزش کارکنان را بیشتر توضیح خواهم داد.

موفق باشید!

منبع: وبسایت کارکنان www.karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

1 در مورد “آموزش کارکنان۱- شرایط یادگیری کارکنان و روش آموزش به آنان”

  1. من خودم یک مدیر هستم خیلی علاقه مندم که در رابطه با آموزش به بزرگسالان مطالب بیشتر وکاربردی وبه صورت عملی در سایتتون قرار بدین
    ممنون از مطالب ارزشمندتون …

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یک =

اسکرول به بالا