آموزش تشریفات
آداب و نحوه دست دادن _ چگونه دست دهیم؟

آداب و نحوه دست دادن | چگونه دست بدهیم؟

آداب و نحوه دست دادن _ چگونه دست بدهیم؟

دست دادن خود نیز آدابی دارد و بسیاری معتقدند که می توان از نحوه دست دادن افراد به شخصیت او پی برد و بسیاری از ما به این نکات ریز آشنایی نداریم و با دست دادن به طرف مقابل پیام هایی را انتقال می دهیم که شاید اصلاً منظور یا نیت ما نبوده است پس بیایید تعدادی از آنها که بسیار شایع تر است را با هم یاد بگیریم:

مدل صحیح دست دادن

زمانیکه می خواهید دست بدهید چه خوب است بجای اینکه پشت دست نمایان شود، کف دست نمایان و به حالت پذیرا بودن طرف مقابل دست بدهید.

آیا باید دست طرف مقابل را فشار داد و یا باید شل دست داد؟ در هر چیزی رعایت کردن حدتعادل مناسب است و چیزی که می تواند تعیین کننده باشد ببینید طرف مقابل شما به چه صورت دست می دهد و شما کمی و فقط کمی محکم تر از او دست بدهید.

دست دادن محکم (نه آنقدر محکم که دست فرد مقابل شما اذیت شود) و همراه با لبخند نشاندهنده ی شور و اشتیاق ملاقات و آشنایی با طرف مقابل می باشد.

رعایت صحیح دست دادن در مهمانی ها بسیار ضروری می باشد و اینکه در مهمانی ها بخصوص زمانیکه ما میزبان هستیم چه آدابی را باید رعایت کنیم در مقاله ای جداگانه بنام مهم ترین آداب میزبانی (استقبال، بدرقه) در مهمانی های رسمی کدامند؟ بصورت جداگانه صحبت کردیم.

زشت ترین و ناپسندترین شکل دست دادن

همین الان که دارم این حالت را پیش خود تجسم می کنم و آن را برای شما می نویسم، فکر می کنم تا چقدر زیاد می تواند بد باشد، مدل دست دادن با سرانگشتان و شل دست دادن هست.

تصور کنید که فردی اینگونه با شما دست می دهد چه حسی را به شما منتقل می کند؟ بله حس تکبر و غرور فرد به شما که برای شما ارزشی قائل نمی شود که حتی حاضر نیست بصورت کامل و محکم با شما دست بدهد، حس زوری بودن و عدم صمیمیت و این حس را انتقال می دهد که من تمایلی برای ارتباط زیاد و صمیمی با شما را ندارم و حس تنبلی و بی حال بودن که حتی تا این حد تنبل و بی حال می باشد که نمی تواند کامل و محکم دست بدهد.

اگر نشسته هستید و فردی ایستاده به شما دست می دهد حتماً به احترام او بلند شوید و ایستاده دست بدهید و این وظیفه شماست که ابتدا بلند شوید، دست بدهید و ایشان را دعوت به نشستن کنید.

بهترین شکل دست دادن

طوری دست بدهید که کل دست شما با شخصی که دست می دهید در تماس باشد و کامل به هم بچسبند و کمی به همدیگر فشار دهید یک نکته ضروری اگر در حال خوردن و نوشیدن هستید لطفاً ظروف را با دست چپ بگیرید که هم شما و هم طرف مقابل شما با راحتی بیشتر، مدت زمان کمتر بتواند دست بدهد و همچنین اگر دست شما چیزی از غذا و نوشیدنی به روی آن ریخت دست چپ شما باشد و نه با دست راست که می خواهید دست بدهید.

دست دادن با دست عرق کرده، کثیف مطلقاً ممنوع!

آیا شما زمانیکه فردی دستش خیس یا عرق کرده باشد دست می دهید چه حسی دارید؟ حس خیلی بدی است نه؟ پس در این مواقع اگر دستتان حتی اگر خیس یا عرق کرده می باشد از فرد عذرخواهی کنید و موضوع را به طرف مقابل بگویید و سر خود را به نشانه احترام کمی فقط کمی پایین آورده و لبخندی بزنید و به گفتگوی خود ادامه دهید و یا سریع دست خود را خشک کنید.

نگه داشتن دست

برخی از افراد در هنگامی که دست می دهند دست طرف مقابل را نگه می دارند و در این شرایط طرف مقابل نیز معذب است که دست خود را رها کند و حالا بعد از اینکه چندثانیه می گذرد هردو مؤذب می شوند که دست یکدیگر را رها کنند و به این فکر می کنند که اگر من اول دست خود را رها کنم چه حسی به طرف می دهد، نکند ناراحت شود، باعث بی احترامی نشود و بازهم صبر می کنند که اول او رها کند و این می شود که تا پایان صحبت دست ها به هم گره خورده است!

در این شرایط چه باید کرد؟ پیشنهاد من این است که برای رها کردن بعد از اینکه دست دادید کمی دست خود به آرامی و به تدریج شل کنید و طرف مقابل نیز خواهد فهمید که موقع این است که دست خود را باید رها کند،

در این صورت است که هیچ گونه ناراحتی و حس بدی به طرف مقابل دست نمی دهد و البته نگه داشتن دست برای مدت ۵-۴ ثانیه کافی و ضروریست و در این زمان کم رسم است که افراد دست یکدیگر را تکان می دهند و به حالت لغزان در می آورند.

ما در دوره رایگان آموزش آداب معاشرت در محیط کار یک درس را به این موضوع اختصاص داده ایم؛

برای شرکت در دوره اینجا کلیک کنید!

منبع: وبسایت کارکنان www.karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

7 در مورد “آداب و نحوه دست دادن | چگونه دست بدهیم؟”

    1. Avatar photo

      سلام جناب محمد عزیز

      از همراهی و توجه شما سپاسگزارم
      باعث افتخار بنده و همکارانم هست که کاربران فرهیخته ای مانند شما داریم که برای یادگیری خود وقت می گذارند.

      امیدوارم در ادامه نیز همراه ما بمانید.

  1. سلام مطالب و مقاله هاتون بسیار مفید و موثر هست ممنون از اینهمه تجربه که به اشتراک میزارید

    1. Avatar photo

      سلام جناب حمید عزیز
      ممنونم از لطف و محبتتون

      باعث افتخار بنده هست که کاربران فرهیخته ای چون شما داریم که برای یادگیری خود وقت می گذارند.

      موفق تر باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

اسکرول به بالا