شرح وظایف مستخدم و مستخدمان

آموزش شرح وظایف مستخدمین یا مستخدم فوق‌حرفه‌ای / مدرسه و مدارس

آموزش شرح وظایف مستخدمین یا مستخدم فوق حرفه‌ای / مدرسه و مدارس

در این مقاله تصمیم دارم به شرح وظایف مستخدم و مستخدمین که در محیط های اداری مدرسه، دانشگاهی، شرکتی و سازمان­‌های مختلف مشغول هستند بپردازم و البته هر کدام از این مستخدمین نیز آموزش‌های مربوط به مکان خاص خود را می‌طلبد و باید وظایف مستخدمان را به آنها یادآور شد.

نکته مهم: شرح وظایفی که در ادامه آمده است، صرفا پیشنهادات و نظر شخصی نویسنده می‌باشد و نمی‌توان یک ملاک اصلی و استاندارد دانست، چون هر محیطی بر حسب نوع محیط، تعداد نیرو، ساعت و مزد می‌تواند این شرح وظایف تغییر نماید و طبیعتا نمی توان وظایفی را خارج از عهده خدمتگزار و یا سرایدار انتظار داشت.

همانطور که مکان ها متفاوت می باشد برای هرکدام از این مستخدمین وظایف مختلف خاص خود را باید می طلبد و نمی توان یک نسخه برای همه پیچید و شما باید ببینید مکان شما چه کارهایی ضروری است که مستخدم یا مستخدمین ضروریست برای شما انجام دهند.

مطلب مفید برای شما: دانلود رایگان کتاب آموزش نیروهای خدماتی

در این مرحله برای اینکه وظایف را بخوبی تعریف کنیم و آموزش ها دقیقاً برای مستخدمین شما مناسب باشند مهمترین کار نیازسنجی از شرایط و افراد موجود می باشد.

توجه داشته باشید که برای تعریف شرح وظایف مستخدمین ممکن است بسته به نوع مدرسه (ابتدایی، متوسطه، دبیرستان و …) و همچنین اندازه و محدوده مدرسه، متغیر باشد. همچنین، قوانین و ضوابط محلی و ملی نیز می‌تواند بر مستخدمان در مدارس تأثیرگذار باشد.

از دیدگاه اینجانب (جابر مرتضایی) ضروری ترین وظایف مستخدم و مستخدمین به دو نوع تقسیم می شود:

۱- وظایف عمومی مستخدم ۲- مهارتهای آداب تشریفات ویژه مستخدمین

✅ ۱- شرح وظایف عمومی مستخدمین

شرح وظایف عمومی مستخدمین: کارهایی که در همه مکانها و برای همه افراد یکسان است.

(بسته به شرایط آن مجموعه برخی را انتخاب و برخی دیگر را حذف می کنند)

نمونه‌هایی از شرح وظایف عمومی:

وظایف مستخدم در مدرسه به طور کلی به تعداد و نوع هر مدرسه ممکن است متفاوت باشد، اما در زیر لیستی از برخی از وظایف رایج مستخدمین در مدارس آمده است:

* نظافت کلیه فضاهای مدرسه از جمله کلاس‌ها، کتابخانه، سالن‌ها و دستشویی‌ها

* نظافت و نگهداری محیط‌های خارجی مدرسه شامل پیاده‌روها و حیاط‌ها

‌* تهیه و تدارک وسایل و مواد مصرفی نظیر محصولات بهداشتی، مواد تمیز کننده و آرایشی

* اجرای اقدامات اضطراری در مواقع بحرانی و حوادث

*  تهیه و پذیرایی نوشیدنی های گرم _ سرد

پذیرایی از مدیران،کارکنان و مهمان ها در طول روز

* نظافت و حفاظت از وسایل و لوازم آبدارخانه بصورت روزانه

تهیه لیست و خرید مایحتاج آبدارخانه

* انتقال زباله ها و مواد دور ریختنی و غیرقابل مصرف به خارج از مجموعه با تایید مدیریت

جابجایی اثاثیه و ابزارهای موردنیاز پرسنل

* انتقال مواردی که باید به انبار انتقال داده شود یا اینکه دور ریخته شود

کمک به برگزاری و همچنین حمل میز و صندلی ها در صورت مهمانی، مراسم و یا جشن‌هایی که در محل کار شما انجا می شود.

نصب بنر، تابلو و اعلانات برای اطلاع‌رسانی دیگران

خرید لوازم التحریر و سایر ملزومات اداری برای پرسنل با تایید مسئول تدارکات

Training

۲- مهارت‌های آداب تشریفات ویژه مستخدم و مستخدمین:

کارهایی که مستخدمین ما را بصورت فردی کاملاً حرفه ای و مؤثر در مدارس معرفی میکند که رفتار و صحبت آنها معمولاً تأثیر زیادی بر نحوه نگرش ارباب رجوع در ارتباط با ما و همچنین روحیه مدیران و پرسنل داخل مدرسه دارند.

به نظر اینجانب (جابر مرتضایی) که مدرس مهارت‌های آداب تشریفات مستخدمین هستم؛ کارهایی که در ادامه مطرح می‌شود، تفاوت بین یک مستخدم حرفه ای با یک مستخدم ساده را مشخص می کند.

مدارس و دانشگاه های سطح بالا پی به مهم بودن این موضوعات برده اند و سعی می‌کنند این مهارتها را به آنها آموزش دهند یا از فرد دیگری برای آموزش آنها استفاده کنند.

نحوه صحبت و رفتار با مدیران و ارباب رجوع

ظاهر و پوشش مستخدمین

حرکات غیرکلامی (زبان بدن) مستخدم در حضور مدیران، ارباب رجوع و یا مهمانان

طرز حرفه ای خطاب کردن افراد و همچنین عنوان های کاری

چگونگی پذیرایی حرفه ای نوشیدنی ها و غذاها

مهارتهای استقبال و بدرقه ارباب رجوع و مهمانان به شکل حرفه­ ای

و بسیاری از سرفصل های دیگر

+ این سرفصل ها را در کارگاه‌های آموزشی که بصورت حضوری برگزار می شود به آنها می پردازیم و بصورت کاملاً عملی اجرا می کنیم تا سطح یادگیری و بخاطرسپاری بسیار بالاتر تا در نهایت منجر به اجرای موارد ذکرشده شود.

مقاله مرتبط با مقاله دانلود رایگان چک لیست نظافت مستخدمین

در هفته های گذشته از مجموعه های مختلف، درخواست آموزش مستخدمین خود را از بنده داشتند و در ابتدا سؤالهایی از آنها می کردم که آموزش ها دقیقاً برای محیط و افراد آنها تعریف شود تا آموزش بالاترین نتیجه ممکن را داشته باشد. (برای مشاهده سرفصل و شرایط اجرای این دوره اینجا کلیک کنید)

برخی از سؤال های زیر پرسیده شد:

آیا مستخدم شما قبلاً آموزشی دیده است؟ اگر بله، در چه موضوعاتی آموزش داده شده است و میزان آن چقدر بوده است؟ ۲٫ شما چه توقعاتی از آنها دارید؟ (شرح وظایفی که برای مستخدمین خود در نظر گرفته اید و توقع اجرای آنرا دارید؟) ۳٫ بعداز آموزش می خواهید چه تغییراتی در مستخدمین شما ایجاد شود و چه اطلاعاتی را بداند؟ ۴٫ مدرسه، دانشگاه، شرکت و یا سازمان شما در چه حوزه‌هایی فعالیت می کند؟ ۵٫ مجموعه شما دارای چه ارزش ها و هنجارهایی می باشد که همه ملزم به رعایت آنها هستند؟ و …

مقاله مرتبط با این مقاله:  چرا آموزش نیروهای خدماتی خود را جدی تر بگیریم؟

برای مشاهده جزئیات و یا خرید پکیج کامل چک لیست نظافت و بهداشت ویژه نیروهای خدمات و پذیرایی که شامل ۱۵ فرم و چک لیست می باشد، می توانید اینجا کلیک کرده و یا روی تصویر زیر کلیک نمایید.

چک لیست نظافت نیروهای خدمات و پذیرایی اداری شرکت

محیط‌های مختلفی را در پایین مشاهده می‌فرمایید:

اداره و ادارات ستاد کمیته بنیاد تعاونی وزارتخانه استانداری بانک بیمه بیمارستان درمانگاه سرپرستی دادسرا دادگاه دادگستری دانشسرا  کنسولگری کودکستان آزمایشگاه گمرک مرزبانی مرکز آمار ندامتگاه مدرسه مدارس ورزشگاه هلال احمر هنرستان فرهنگستان انجمن جهاد دانشگاهی دفتر کمیسیون مرکز مدرسه محل انبار محیط مدارس آشپزخانه بنگاه تعاونی جهاد خبرگزاری کانون فنی و حرفه ای آموزشگاه دهداری راه و ترابری راهنمایی و رانندگی بهزیستی ستاد شهرداری شورای شهر صندوق فدراسیون فرمانداری فرهنگسرا فرودگاه کمیته  شرکت مؤسسه خصوصی موسسات آموزشی دانشگاه رستوران ها هتل شرکت سازمان دولتی کشور نیروهای پرسنل کارکنان خدمات خدماتی نظافتچی نظافتچیان آبدارچی و آبدارچیان مهماندار و مهمانداران میزبان و میزبانان پیشخدمت پیشخدمتان خدمتکار خدمتگزار سرایدار

امیدوارم مقاله شرح وظایف مستخدمین و مستخدم که بصورت عمومی و تخصصی برای مدرسه و مدارس مطرح شد بتواند دید خوبی به شما داده باشد.

نویسنده و منبع: جابرمرتضایی از سایت کارکنان karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 4 =

اسکرول به بالا