پذیرایی نوشیدنی

آموزش پذیرایی نوشیدنی آبدارچیان و نیروهای خدماتی VIP – ☕️ اصول و نحوه

آموزش پذیرایی نوشیدنی آبدارچیان و نیروهای خدماتی – آداب ، اصول و نحوه پذیرایی

جلسات و مهمانی‌های کاری که در ادارات و سازمان‌ها برگزار می‌شود، باعث نگرش مهمانان، ارباب رجوع یا مشتریان نسبت به کل سازمان شود،

اما آنچه که در ایجاد یا تغییر این نگرش بسیار موثر است رعایت اصول و نحوه صحیح پذیرایی، پوشش، چگونگی صحبت کردن و بطور کلی شخصیت کارکنان خدماتی و پذیرایی شماست.

این مقاله بخش سوم از سلسه مقالات مربوط به آموزش پذیرایی نوشیدنی آبدارچیان و نیروهای خدماتی میباشد، که بخش اول و دوم را می توانید از لینک‌های زیر مطالعه بفرمائید:

قسمت اول: آموزش پذیرایی و تشریفات اداری

قسمت دوم: پذیرایی از مهمان رسمی

در این مقاله اینجانب (جابرمرتضایی) مطالبی را در اختیار شما قرار دهم که می‌تواند به شما در انتخاب و نحوه پذیرایی نوشیدنی‌‌های شما در حد مطلوبی کمک کند، پس با من همراه باشید.

✅ انتخاب نوشیدنی و نحوه پذیرایی آن در جلسات و مهمانی های رسمی

نیروهای خدماتی و پذیرایی در انتخاب نوشیدنی برای جلسات رسمی در پاییز و زمستان معمولاً می تواند نوشیدنی هایی گرم در الویت اول مثل چای، قهوه و… باشد،

البته افرادی که از خارج از کشور هستند از قهوه و نسکافه استقبال بیشتری می‌کنند و اما ایرانی‌ها چای بیشتر می نوشند و اگر تصمیم گرفتید به نوع نوشیدنی جلسه خود تنوع ببخشید، شیرکاکائو هم می‌تواند مناسب باشد.

اما پذیرایی برای جلسات رسمی در بهار و تابستان معمولاً نوشیدنی‌های سرد مثل آبمیوه‌ها پذیرایی می کنند اما در انتخاب طعم آبمیوه قبل از اینکه سرو شود، ترجیحاً از خود فرد سوال نمائید. (چه خوب است همیشه چند نمونه آبمیوه با طعم‌های متفاوت در محل‌کار خود آماده داشته باشید) و در الویت های بعدی جهت تنوع، فالوده و بستنی هم مناسب خواهد بود.

پس قبل از سرو هر کدام از نوشیدنی‌ها سوال کنید:

+ جناب آقای… یا سرکار خانم… نوشیدنی گرم میل دارین یا نوشیدنی سرد؟

و پس از پاسخگویی به سوال بالا، از فرد در ارتباط با نوع نوشیدنی سؤال فرمایید که سوال زیر برای فصل‌های متفاوت می‌تواند متفاوت باشد

+ زمستان: مثلاً چای ، قهوه ، نسکافه؟ تابستان: مثلاً آب‌پرتقال ، آب سیب؟

👈 آب معدنی فراموش نشود!

نوشیدنی ثابتی که باید از قبل در جلسات و روی میز گذاشته شود، آب معدنی خنک به همراه لیوان شیشه‌ای باشد (حدالامکان از لیوان‌های پلاستیکی یا کاغذی استفاده نکنید و لیوان شیشه‌ای رسمی است)

برای گذاشتن آن روی میز و در کنار هم، آب معدنی در سمت چپ و لیوان در سمت راست آب معدنی قرار می‌گیرد و دقیقاً روبروی هر صندلی و در جلوی میز (نزدیک مهمان خیر، بلکه به‌سمت بیرونی میز) قرار گیرد.

📊 میزان سرو نوشیدنی در فنجان یا استکان

برای اینکه بدانید تا چه اندازه باید نوشیدنی ریخته شود، معمولاً باید به اندازه ۳/۴ (سه چهارم) یک ظرف نوشیدنی (فنجان یا لیوان) باید سرو شود و به هیچ وجه نباید بسیار پر یا بیش از اندازه خالی باشد.

🫖 خیس یا قطره چکان نبودن ته فنجان یا لیوان

در برخی مواقع ته فنجان یا لیوان قطره چکان می‌شود که باعث خواهد شد روی لباس شخصی که می‌نوشد بریزد و یا ممکن است روی میز یا روی زمین بریزد، در اینصورت نیز لکه خواهد شد و باعث خواهد شد که زحمت پاک کردن آن برای شما اضافه شود، پس در این‌صورت حتماً قبل از گذاشتن روی میز یا گرفتن جلوی مدیر ته آنرا با دستمال سفید نخی کشیده و خشک کنید.

Training
آموزش خدماتی پذیرایی و تشریفات آبدارچی

✌️ نکاتی که باید حین پذیرایی نوشیدنی‌ها درنظر بگیریم:

معمولاً برای نوشیدنی‌ها در همان سرمیز جلسات کاری انجام می‌شود و برای وعده غذایی (صبحانه،‌ ناهار و شام) به مکان و سالن پذیرایی می‌روند.

اگر شما زمان و مکان به اندازه کافی در اختیار دارید و جابجایی شما باعث نخواهد شد زمان زیادی را از جلسه از دست بدهید و همچنین مکان مناسبی جهت پذیرایی دارید، پیشنهاد می کنم جای خود را در زمان پذیرایی از مهمانان با هماهنگی مدیران خود به محل خاص پذیرایی تغییر دهید،

اما اگر احساس می‌کنید فرصت نیست و مدیران شما ترجیح می‌دهند مکان پذیرایی تغییری نداشته باشد، در همان مکان جلسه هم ایرادی ندارد، اما کاملاً ضروریست اصول پذیرایی از مهمانان را به درستی انجام دهید.

☕️ آموزش پذیرایی نوشیدنی

* چیدمان‌های مختلفی در سالن جلسات سازمان‌های مختلف وجود دارد، نکته مشترک برای تمام چیدمان‌های میزها اینکه برای پذیرایی نوشیدنی‌ها چه سرد باشد و چه گرم، باید از پشت سر و از سمت راست میهمان باشد. (اما اگر در اتاق مدیر یا کارمندان و بر روی میز شخصی‌شان پذیرایی می کنیم باید از روبرو و مستقیم باشد)

بارها در کارگاه‌های حضوری قبل از اینکه بخواهم این نکته را به نیروهای پذیرایی و آبدارچیان گوشزد کنم، از شرکت‌کنندگان سوال کردم متاسفانه عموم شرکت‌کنندگان با آن هیچ آشنایی نداشته اند و همیشه پذیرایی نوشیدنی خود را به اشتباه انجام می‌دادند.

* اگر تصمیم گرفتید برای پذیرایی از مهمان رسمی خود، چای و قهوه سرو کنید حتماً زیر آن نعلبکی یا زیراستکانی بگذارید و در صورت نبود استکان حتماً زیر آن دستمال کاغذی بصورت تاخورده گذاشته شود.

تا چند سال پیش از نعلبکی صرفاً برای سردشدن چای استفاده می‌کردند، اما درحال حاضر کمتر کسی برای سرد شدن و نوشیدن استفاده می‌کند اما جنبه‌ی ظاهری و احترام آن هنوز باقی مانده است، پس ضروری است که نعبلکی را زیر فنجان قرار دهید. (بیشتر جنبه‌ی کلاسیک و احترام دارد)

* موردی که بسیاری از افراد فراموش و یا جدی نمی‌گیرند، اگر نوشیدنی شما گرم است، داخل نعلبکی و سمت راست فنجان، یک عدد قاشق چای‌خوری بطوریکه سر قاشق به‌سمت بالا باشد و به‌همراه آن شکرپاش بگذارید تا میهانان به اندازه دلخواه خودشان شیرین کنند.

(مخصوصاً اگر میهمانان شما از خارج از کشور تشریف آورده باشند رعایت این مورد ضرورت بیشتری پیدا می‌کند، چون معمولاً به این شکل میل می‌کنند نه با حبه قند!)

اگر میهمان خارجی دارید٬ این مقاله را حتما بخوانید: نحوه میزبانی و پذیرایی از مهمانان خارجی

* اگر نوشیدنی شما سرد مثل آبمیوه‌ها می باشد، نی و قاشق شربت خوری نیز فراموش نشود، اگر مخلوط باشد و نیازی به هم زدن نداشته باشد، نی کافیست، اما اگر قرار هست به همراه لیوان نوشیدنی، قاشق شربت خوری هم گذاشته شود، حتماً قاشق را داخل لیوان نوشیدنی خود بگذارید و بعد برای مهمان ببرید.

* برای پذیرایی نوشیدنی در جلسات رسمی و کاری، برای حمل آن باید در سینی گذاشته شود و صرفاً گرفتن با دست اشتباه است.

🍵🥤 ارائه نوشیدنی‌ها (گرم یا سرد)

  1. مهماندار اداری/آبدارچی، مستقیم خود نعلبکی و فنجان را به آرامی روی میز مدیر بگذارد.

در زمان گذاشتن روی میز، اگر نوشیدنی گرم است، ابتدا فنجان و قاشق را داخل نعلبکی گذاشته و سپس نعلبکی را گرفته و روی میز بگذارید. (پس بصورت یک مرحله‌ای انجام می‌شود)

اگر نوشیدنی سرد است، از پایین ترین قسمت لیوان بگیرید و جلوی مهمانان و مدیران بگذارید. برخی به اشتباه زمانیکه می‌خواهند لیوان را بردارند و جلوی مدیر بگذارند، ممکن است سرلیوان (و بدتر اینکه انگشت‌ها داخل لیوان باشد) گرفته شود که کاملا غیربهداشتی و از دید مدیر یا مهمان زننده است.

🥛 پذیرایی رسمی و اداری چای در شرکت

پذیرایی رسمی و اداری چای در شرکتها ممکن است در هر کشور و فرهنگی متفاوت باشد، اما در اکثر موارد معمولاً به شرح زیر است:

۱- تدارک چای:

شخص مسئول پذیرایی معمولاً مسئول تدارک چای است. برای خرید یا خود و یا مسئول خرید چای، قند، شکر، نعناع و سایر لوازم مورد نیاز است.

۲- تهیه و سرو چای:

در مواقع پذیرایی، چای توسط پرسنل مسئول تهیه می شود. آنها باید آب را جوشانده، چای را در قوری یا چایی‌گرم کن قرار داده و به همراه فنجان‌ها و لوازم سرو کنندگی به میز چایی ببرند و یا مستقیما سرو و بصورت آماده به محل اتاق جلسات کاری ببرند.

۳- محل سرو:

معمولاً یک میز چایی در یک محل استراحت یا اتاقی در دفتر شرکت (که در ایران به آن آبدارخانه می‌گویند) تعبیه می شود.

میز چایی باید دارای لوازم مورد نیاز مانند قوری، چایی‌گرم کن، فنجان‌ها، قند و شکر باشد.

۴- ترتیب پذیرایی مهمانان:

در شرکت‌ها، ممکن است چای برای مهمانان خاص مانند مشتریان، همکاران خارجی یا مدیران بالاتر سرو شود. این معمولاً به عنوان یک نشان از میزبانی خوب و محترمانه است. (در کلاس‌های حضوری که توسط اینجانب “جابر مرتضایی” برای آبدارچیان و مهمانداران اداری برگزار می‌گردد٬ ترتیب پذیرایی را بصورت کامل و به شکل عملی آموزش می دهم)

۵- فراهم کردن لوازم دیگر:

علاوه بر چای، ممکن است برخی از لوازم دیگر مانند نعناع، شکر، قند، بیسکوییت‌ها یا شیرینی‌ها نیز سرو شود. این لوازم بسته به سلیقه و فرهنگ محل کار ممکن است متفاوت باشد.

۶- رعایت اصول ادب و احترام:

در هنگام سرو چای، اصول ادب و احترام باید رعایت شود. این شامل عدم تداخل در حریم شخصی مهمانان، محترمانه بودن گفتگوها و رعایت قوانین و مقررات داخلی شرکت است.

لازم به ذکر است که این روال‌ها ممکن است در هر شرکت متفاوت باشد و بستگی به سازماندهی و فرهنگ شرکت دارد. برای اطلاعات دقیق‌تر، می‌توانید با مسئولین پذیرایی یا منابع انسانی شرکت خود مشورت کنید و یا از سایر مقالات آموزشی ما در سایت کارکنان استفاده نمایید.

در این مقاله در ارتباط با اصول، نحوه و آداب پذیرایی نوشیدنی آبدارچیان و نیروهای خدماتی صحبت کردیم، امیدوارم مفید بوده باشد.

نویسنده و منبع: جابر مرتضایی از سایت کارکنان karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یازده =

اسکرول به بالا