آموزش تشریفات

چگونه هزینه استخدام کارمند جدید را محاسبه کنیم؟

چگونه هزینه استخدام کارمند جدید را محاسبه کنیم؟

لطفاً داستان را تا پایان دنبال کنید چون این داستان، واقعیتی است که در اغلب سازمان ها و شرکت ها اتفاق می افتد و هنوز هم مدیرانی هستند با دیدن سرنوشت مدیران شکست خورده بازهم به کار خود ادامه می دهند و منتظر اتفاقی هستند که شرکت آنها از وضعیت رکود نجات دهد و این فکر سرابی بیش نیست!

آقای اکبری مدیریت یک مجموعه ۶۵ نفره رو برعهده دارد. یکی از کارمندان ایشان که آقای تاجیک نام دارد فکر می کند که کسی قدر زحمات اون رو نمی داند و به شدت از وضعیت پیش اومده ناراحت هست.

آقای تاجیک برای خالی کردن خود از وضعیت بوجود آمده شروع می کند پیش کارمندان دیگر از وضعیت بد شرکت و همچنین از مدیریت آقای اکبری شکایت کردن!

با شکایت کردن آقای تاجیک، کارمندان دیگر نسبت به این موضوع توجه بیشتری نشان می دهند و آنها نیز کم کم دیدشان نسبت به مدیر و شرکت تغییر می کنند و شروع می کنند به شکایت از مدیر.

کارمندان روحیه و انگیزه شان هر روز نسبت به روز قبل کمتر می شود و بهروری در مجموعه به شدت کاهش می یابد.

آقای اکبری با وجود تغییرات بوجود آمده عکس العملی از خود نشان نمی دهد چون نمی خواهد مشکل بوجود آمده را بدتر کند.

یکی از کارمندان به شدت از کار در شرکت آقای اکبری خسته می شود و چون در شرکت دیگری کاری برای خود پیدا کرده ترجیح می دهد از شرکت آقای اکبری خارج شده و در آن شرکت مشغول کار شود.

آقای اکبری در فکر این است که یک نفر را جایگزین کند، هزینه هایی که برای یافتن کارمند جدید می شود از تبلیغات گرفته تا فرایند استخدام جدید را لحاظ کنید و از طرف دیگر کارمندان دیگر مجبور می شوند که تا آمدن کارمند جدید کار کارمند قدیم را انجام دهند!

آقای اکبری همچنان به نیازهای روحی توجه نمی کند و روحیه ی کارکنان نیز بشدت ضعیف می شود، مشکلات روز به روز کم می شوند و در آخر بهره وری کل شرکت آقای اکبری به شدت افت پیدا می کند.

آقای اکبری چند ماه بعد از مصاحبه با متقاضیان شغل مورد نظر یک نفر جدید را استخدام می کند. این عضو جدید برای هماهنگ شدن با تمامی کارها به هفته ها زمان نیاز دارد و همچنین هم تیمی های نیروی جدید هم تا مدت ها باید با شرایط نیروی جدید کنار بیایند.

آقای اکبری به این نکته توجه می کند که نیروی جدید را نیز آموزش دهد و امید دارد که نیروی جدید زمانیکه که با مسائل کاری آشنا شد قسمتی از بار کاری افراد دیگر را کاهش دهد. اما آقای اکبری مهم ترین کاری که باید انجام دهد که توجه به امور رفتاری خود نسبت که کارمندان خود می باشد را فراموش و همچنان به کار خود ادامه می دهد.

یک کارمند دیگر از شرکت خارج می شود و این چرخه بازهم تکرار می شود و با تکرار این چرخه رشد شرکت به پایین ترین حد خود می رسد.

اگر کارمندان شما از کار خود راضی نیستند، در نهایت از محیط کار خارج می شوند یا باعث می شوند که دیگران از کار خود انصراف دهند.

در این صورت، جا به جایی پی در پی نقش مهمی در کاهش بهره وری خواهد گذاشت، زیرا شما همیشه در حال آموزش کارکنان هستید و همچنین برای پیدا کردن کارمند جدید هزینه می کنید

اینکار باعث می شود شما در گرداب پرهزینه ای گرفتار شده و این متضررشدن، هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ ضعیف شدن روحیه ی کارمندان را باعث خواهد شد.

بسیاری از مدیران سوال می کنند که چگونه هزینه استخدام جدید را محاسبه کنیم?

هزینه-استخدام

برای تخمین هزینه های استخدام یک کارمند، مراحلی را که توسط جان سامسر از شرکت اینتربیزنت مطرح شده است، درنظر بگیرید:
۱. فروش سالانه ی شرکت خود را در نظر بگیرید و آنرا بر تعداد کارمندان خود تقسیم کنید. این مقدار، بازدهی سالانه برای هر کارمند را نشان می دهد.
۲. این عدد را بر ۳۶۵ تقسیم کنید تا بازده روزانه برای هر کارمند را به دست آورید.
۳. بازده روزانه برای هر کارمند را در تعداد روزهایی که برای استخدام یک کارمند صرف می کنید ضرب نمایید.
۴. اگر تمایل دارید، هزینه ی صرف شده برای آموزش نیروی تازه در واحد خود را نیز، اضافه کنید (این مقدار بسیار کم است)
عددی که بدست می آورید هزینه ی واقعی برای هر استخدام است که در کل، پنج تا ده برابر هزینه های اجرایی است.

موفق باشید!

منبع: وبسایت کارکنان www.karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

1 در مورد “چگونه هزینه استخدام کارمند جدید را محاسبه کنیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 9 =

اسکرول به بالا