آموزش تشریفات

با همکارانی که ما را عصبانی می کنند چگونه رفتار کنیم؟ (قسمت اول)

با همکارانی که ما را عصبانی می کنند چگونه رفتار کنیم؟

در محل کار ممکن است همکارانی داشته باشید که باعث ناراحتی و عصبانیت شما شوند مثلاً کارمندی که در محل کار شایعه پراکنی می کند و باعث رنجش شما و سایرین می شود، همکاری را در نظر بگیرید که پشت سر شما از شما بدگویی می کند،

منشی که اطلاعات خصوصی شما را برای دیگران بازگو می کند و مدیری را در نظر بگیرید که عصبانیت خود را نمی تواند کنترل

کند و نسبت به شما پرخاشگری می کند

اینگونه افراد در هر اداره، شغل و هر مقامی پیدا می شوند با چنین افرادی چگونه  رفتار کنیم؟ آیا باید مثل خودشان رفتار کنیم و یا نه تکنیک هایی برای این افراد وجود دارد و با شکل های دیگری باید رفتار کنیم؟

جان راکفلر گفته است: من به کارمندی فرصت شغلی می دهم که بیشتر از هر توانایی و مهارت دیگری، این توانایی را داشته باشد که بهتر و بیشتر با مردم کنار بیاید.

اولین و بهترین برخورد با اینگونه افراد می تواند احترام و رفتار خوب با آنها می باشد، این رفتار خوب شما باعث می شود که کمی به عملکرد خود فکر کنند و به آنها احساس شرمندگی دست بدهد.

احترام به خود و احترام به دیگران

 سایت آموزش کارکنان

ما دو دسته احترام داریم:

احترام به خود یعنی ما بعنوان یک شخص محترم بتوانیم بهترین رفتار و گفتار را داشته باشیم و اینکه شخصیت محترم شما بتواند در موقعیت های گوناگون رفتارها و گفتارهای مناسب را بکار گیرید.

احترام به دیگران یعنی با دیگران طوری رفتار و صحبت کنیم که بتوانیم بهترین خصوصیات مثبت دیگران را پیدا کنیم.

احتمالا با خود می گویید: آقای مرتضایی اولاً شما که نمی دونی منو چقدر عصبانی کردن دوماً اگه به اینها با احترام رفتار کنیم که اوضاع بدتر میشه!

من به شما خواهم گفت که تکنیک احترام گذاشتن و رفتار خوب، اولین اقدام شما خواهد بود و اگر مؤثر نبود می توانید راهها و تکنیک هایی که در ادامه خواهم گفت را رعایت کنید.

نحوه اعتراض کردن به افراد

 سایت آموزش کارکنان

زمانی که از طرف مقابل رفتار یا کار ناشایستی سرزد و شما خواستید به او تذکر بدهید این تکنیک طلایی را در نظر بگیرید و مطمئن باشید با رعایت این تکنیک اعتراض شما بسیار موثرتر خواهد بود.

به رفتار و کار افراد اعتراض کنید، نه اینکه به خود افراد اعتراض کنید

اگر می خواهید اعتراض کنید بجای اینکه بگویید: دیروز که برای بستن قرارداد رفته بودیم، شما صحبت های مرا گوش نمی دادید و من به شدت از شما ناراحتم، لطفاً بگویید: گوش ندادن به صحبت های طرف مقابل باعث می شود که فرد احساس کند صحبت های او آزاردهنده است یا اینکه مفید نیست، فکر می کنم یکی از دلایلی که باعث شده است که بنده و شما نسبت به یکدیگر رفتارهای خوب و مناسبی نداشته باشیم همین موضوع باشد و کاش به این موضوع بیشتر توجه کنیم.

توجه به مشکل و راه حل آن

 سایت آموزش کارکنان

از پیش فکر کنید که چه باید کرد چون در زمانی که شما در شرایط غیرطبیعی قرار می گیرید و عصبانی می شوید، اگر از قبل فکر و تمرین نکرده باشید نمی توانید حرکتی طبیعی و مناسب داشته باشید.

پس همیشه از قبل ابتدا به مشکل و سپس به راه حل آن فکر کنید و به اینکه به نقشی که فرد در آن داشته است توجهی نکنید کنترل خشم خود خیلی از وقت ها که ما عصبانی می شویم در حین عصبانیت صحبت ها و یا کارهایی می کنیم که بعد از آن پشیمان می شویم و خود را سرزنش می کنیم که چرا چنین کاری کردم، ای کاش اینطور نگفته بودم، ای کاش اول فکر کرده بودم، ای کاش…، ای کاش…، ای کاش… و ای کاش های فراوانی که کمتر از آن درس می گیریم.

اولین و کلیدی ترین رفتار در زمان عصبانیت خود این است که کاری کنید که باعث شود عکس العمل شما نسبت به فرد مقابل به تعویق بیافتد و بعد از فروکش شدن عصبانیت خود تصمیم نهایی خود را بگیرید.

چند مورد که باعث می شود ما بیشتر بتوانیم خود را در حین عصبانیت کنترل کنیم را با شما درمیان می گذارم:

۱. از فرد مقابل دلیل و توضیحات بیشتری بخواهید، با این کار اگر دلایل و توضیحات خود را مطرح کرد شاید شما قانع شدید که رفتار و کردار ایشان را بپذیرید و شاید با توضیحات بیشتر عملکرد خود را بدون اینکه شما چیزی گفته باشید متوجه کار اشتباه خود شود و اصلاح کند.

۲. می توانید از محل مجادله دور شوید و پس از آرام شدن اوضاع مجدداً برگردید و تصمیم خود را در رابطه با شرایط پیش آمده بگیرید.

۳. قدم زدن نیز می تواند گزینه بسیار خوبی برای فروکش خشم باشد.

۴. شمارش اعداد هم تا حدود ۳۰ شماره نیز می تواند فاصله ای بین خشم و تصمیم بیندازد و بتوان با عصبانیت کمتری بدنبال راه حل بگردید.

۵. یکی از تکنیک هایی معمولاً توصیه می کنند اینکه چند نفس عمیق بکشید و حدود ۱۵ عدد دم و بازدم  کافیست در قسمت بعدی راهکارهای بیشتری را خواهم نوشت.

موفق باشید!

منبع: وبسایت آموزش کارکنان www.karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

4 در مورد “با همکارانی که ما را عصبانی می کنند چگونه رفتار کنیم؟ (قسمت اول)”

  1. منم قبلا یه همکار داشتم که همیشه به بهانه های الکی می خواست سرصحبت رو باز کنه و می خواست با همم جرو بحث کنیم و من سعی می کردم بهش احترام بذارم و این تاثیر خوبی داشت و خودش کم کم بخاطر کارهایی که قبلا انجام داده بود خجالت کشید و الان با هم رابطه خیلی خوبی داریم
    راستی از مقالتون ممنونم

  2. من یه کارمند داشتم که به خاطر محبت و احترام حتی بارها خودم به جای آبدارچی براش چایی میبردم…آموزشش دادم تا به کل کار تسلط پیداکنه بعد اینکه روکار سوار شد یه روز که سرم شلوغ بود و به کارهای دیگه مشغول بودم بخشی از کار رو بهش محول کردم…جلوی ارباب رجوع ها داد زد فکر کردی کی هستی برام رئیس بازی در میاری!!!! قبل از اینکه به کسی بخواین محبت زیادی کنید اول ظرفیت و ذاتش رو درنظر بگیرید

  3. با این مقاله موافق نیستم
    اینجوری طرف مقابل بدتر پر رو میشه.
    فکر کن توی محل کار برات اسم دربیاره و پشت سر مسخرت کنه.
    بعد شما بری با آرامش باهاش صحبت کنی و نصیحتش کنی و بگی کارت درست نبوده. بعد بهش احترام خم بذاری که طرف مقلا خجالت بکشه
    اینجوری یه کودن ترسو و احمق ساده به نظر میرسی که باعث میشه بیشتر مورد تمسخر قرار بگیری و انگشت نما بشی.
    اگه به خاطر عواقب قانونیش نباشه خودتون هم‌نیدونید جدی بودن و شونن بهترین راه حله و دیگه طرف به خودش اجازه همچین کاری رو نمیده.
    یه بار باهاش جدی برخورد کنی حساب کار دستش میاد.
    توی پادگان یا حتی مدرسه و دانشگاه هم همچین افرادی هستند و اصلا احترام براشون معنی نداره.
    و کسی که براشون دردسر درست کنه معمولا پیگیرش نمیشن و همیشه دنبال اذیت کردن ادمای صبور محترم هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هشت =

اسکرول به بالا