آموزش تشریفات

آموزش کارکنان ۲- اصل تشابه در آموزش کارکنان

آموزش کارکنان ۲: اصل تشابه در آموزش کارکنان

در بسیاری از مجموعه هایی که اقدام به آموزش کارکنان خود می کنند می بینم که هیچ تناسب و شباهتی بین مدرس و کارکنان وجود ندارد (درادامه خواهم گفت تشابه از چه جهات) و این تضاد بین مدرس و کارکنان به حدی می رسد که شما به سختی می توانید تشابهی بین آنها پیدا کنید.

به منظور آموزش هر چه موثرتر و جذاب تر، مدرس هر چقدر که شبیه تر به مخاطبان خود باشد، به همان مقدار هم مدرس و هم مخاطبان احساس یکی بودن باهم می کنند و احساس خواهند کرد که حرف یکدیگر را بهتر می فهمند در نتیجه یادگیری و یاددهی بسیار موثرتر انجام می گیرد.

شبیه شدن به دلایل زیادی باید از سمت مدرس باشد زیرا که آموزش کارکنان و کارمندان، مدرس یک نفر می باشد

اما کارمندان ممکن است چند نفر یا دهها و یا شاید هم صدها نفر باشند و این شبیه شدن مدرس طبیعتا خیلی بهتر می باشد تا شبیه شدن چند نفر به یک نفر!

دلیل بعدی اینکه مدرس هدفش آموزش و تاثیرگذاری هر چه بهتر به مخاطبان می باشد که با این ترفند کارش بسیار ساده تر خواهد شد و این تاثیرگذاری باید از مدرس به کارمندان باشد.

دو مورد که می تواند احساس تشابه را در آموزش کارکنان برانگیزد را بگویم:

۱. نوع پوشش در آموزش کارکنان:

آموزش و مدیریت کارکنان

پوشش مدرس یکی از موارد کلیدی در آموزش کارکنان می باشد که برخلاف تصور خیلی ها که می گویند: پوشش مدرس باید متفاوت یا بهتر از مخاطبان باشد، باید گفت مدرس باید توجه کند که مخاطبان خود چه نوع پوششی دارند

مثلا اگر برای کارمندان ادارات آموزش می دهید اغلب کت وشلواری هستند، برای کارگران شهرداری لباس های سبز، برای کارکنان بیمارستان لباس سفید، برای کارکنان آتش نشانی لباس نارنجی و…

خلاصه اینکه مدرس باید متناسب با پوشش کارکنان بپوشد!

۲. نوع صحبت کردن در آموزش کارکنان:

آموزش و مدیریت کارکنان

همانطوری که ما در خیلی جاها سبک صحبتمان را تغییر می دهیم مثلا زمانیکه با کودکی صحبت می کنیم لحن خود را تغییر می دهیم تا او نیز احساس یکی بودن و نزدیک بودن کند

در تدریس کارکنان نیز به همان مقدار ابتدا مخاطب شناسی کنیم که در اینجا بزرگسالان می باشند و سپس با توجه به مخاطبانمان نوع صحبت خود را انتخاب کنیم و لازم نیست تغییر زیادی در نوع صحبت کردنمان انجام دهیم مثلا همانطوری که کارمندان با هم صحبت می کنند ما هم می توانیم از همان نوع صحبت در آموزش کارکنان استفاده کنیم.

پس اگر مدرس همگام با مخاطبانش باشد طعم شیرین یاددهی و یادگیری را مدرس و مخاطب با هم خواهند چشید.

در مقالات بعدی درباره تکنیک هایی که در زمان آموزش کارکنان باعث می شود که کارکنان با مدرس احساس تشابه کنند را خواهیم گفت.

منبع: وبسایت آموزش کارکنان www.karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

اسکرول به بالا