آموزش تشریفات
آموزش-اصول-و-آداب-تشریفات-دیپلماتیک

تشریفات دیپلماتیک – آموزش اصول و آداب تشریفات دیپلماتیک

آموزش اصول و آداب تشریفات دیپلماتیک

در این مقاله من (جابرمرتضایی) قصد دارم نکاتی که مربوط به pdf تشریفات دیپلماتیک می باشد را با شما درمیان بگذارم و البته این مورد را یادآوری کنم که نمی خواهم بصورت موردی به آموزش اصول و آداب تشریفات دیپلماتیک بپردازم، بلکه مواردی خواهم گفت که باعث خواهد شد دید کلی نسبت به تشریفات دیپلماسی پیدا کنید.

ابتدا باید بدانیم که تشریفات چیست؟ و در قدم بعدی تشریفات دیپلماتیک (دیپلماسی) چیست؟

از طریق لینک های زیر می توانید مطالعه بفرمائید:

تشریفات چیست؟

تشریفات دیپلماتیک (دیپلماسی) چیست؟

بسیاری از اصول تشریفات دیپلماتیک با آداب و رسوم داخلی کشور که همه مدیران و کارکنان باید رعایت کنند یکی و شبیه به هم هستند و در موارد جزئی ممکن است تفاوت داشته باشند،

در این میان از قبل تعدادی از این مقالات در وبسایت منتشر شده که می توانید از طریق لینک های زیر مطالعه بفرمائید.

آداب و نحوه دست دادن

مهم ترین آداب میزبان بودن در مهمانی های رسمی

آداب غذاخوردن در مهمانی های رسمی

آداب حضور در جلسات کاری و رسمی

نکته ی مهمی که برای تشریفات که برای عموم گفته می شود و تشریفات دیپلماتیک هست را باید مطرح کنم:

در تشریفات دیپلماتیک جزئی ترین موارد نیز به آن اهمیت داده می شود و تاکید بسیار بیشتری به رعایت آن می شود و گرفته شده از اصول تشریفات بین المللی می باشد.

آموزش تشریفات دیپلماتیک به روایت تصویر

(بایدها و نبایدها)

* اصول و آداب تشریفات دیپلماتیک، بین المللی است و دیپلمات ها با آنها آشنایی کامل دارند و برای حضور حرفه ای تر ملزم به رعایت آداب دیپلماتیک هستند،

اما نکته کلیدی اینکه به این معنی نیست که همه کشورها باید آداب و رسوم کشور خود را بطور کامل فراموش کنند بلکه در جاهایی مثلاً پوشش می توانند کمی براساس آداب پوشش رسمی که در کشور خودشان وجود دارد برای خود در نظر بگیرند،

مثلاً بین دیپلمات های ایرانی استفاده از پیراهن هایی به اسم پیراهن با یقه دیپلمات معروف شده است، استفاده می کنند و همچنین اعراب بعضاً از لباس های محلی و سنتی خود استفاده می کنند.

در ادامه تعدادی تصویر که در آن برخی از بایدهایی که معمولاً در اصول تشریفات دیپلماتیک تعریف می شود، اما متاسفانه در هیئت هایی که به ایران آمده اند، رعایت نشده است و اتفاقاً در خبرگزاری های مختلف به آن پرداخته اند را با هم مرور می کنیم.  (البته بخشی از موضوعات مطرح شده نظر شخص نگارنده نیز در آن آمده است)

* حریم شخصی بحثی است که از کشوری نسبت به کشور دیگری متفاوت است و در اینجا بیشتر منظور من فاصله افراد در دیدارها می باشد

مثلاَ در کشورهای اروپایی و غربی این حریم را بیشتر و با فاصله بیشتری باید حفظ کرد و اما در کشورهای آسیایی می توان بیشتر به هم نزدیک شد.

در تصویر داخل ماشین مشاهده بفرمائید چقدر کم می باشد و یکی از دلایل بخاطر اینکه هردو از کشورهایی آسیایی هستند که طبیعتاَ اگر از کشورهای اروپایی و غربی بودند، طبیعتاً فاصله آنها بیشتر بود.

آداب تشریفات دیپلماتیک

* در مذاکرات دیپلماتیک باید از کیف هایی استفاده نمود که چرم و بصورت دستی باشد،

اما در تصویر بالا مشاهده می کنیم که یکی از اعضای هیئت اروپایی از کوله پشتی استفاده کرده است که خلاف آداب دیپلماتیک می باشد.

تشریفات دیپلماتیک
* اگر مقامات کشوری در کشور دیگری تشریفات را رعایت نکردند و به نوعی بی احترمی کردند، طرف روبرو در این شرایط چه باید کند؟

طرف روبرو می تواند پاسخ بی احترامی او را با بی احترامی مثل طرف مقابل جواب دهد(یعنی همان کاری که او انجام داده متعاقباً او نیز همان کار را کند) و کاملا اختیاریست که بخواهید پاسخ او را مثل خودش بدهید یا نه؟

اصول تشریفات دیپلماتیک

*  در فضاهای رسمی همانطور که در مقاله (چگونه لباس بپوشیم) گفتیم، باید از کفش سربسته، بنددار، چرمی و به رنگ مشکی یا قهوه ای تیره استفاده نمود

اما در تصویر بالا مشاهده می کنیم امیرقطر در دیداری که چندسال پیش با جناب آقای احمدی نژاد داشت از صندل استفاده نمود، آیا این مدل کفش پوشیدن را باید به معنای بی احترامی به طرف مقابل برداشت کرد؟

چون با لباسی که امیرقطر پوشیده است، معمولاً صندل می پوشند و نمی توان بی احترامی تلقی کرد اما اگر با لباس دیگری چنین پوشیده بودند می توان بی احترامی به طرف مقابل دانست.

اما مدل نشستن خود نیز می تواند بی احترامی به طرف مقابل تلقی شود چون بیش از حد راحت نشسته است.

اصول تشریفات بین المللی

*  حضور دیپلمات های ایرانی در مهمانی که مشروب سرو می شود بنا به تعالیم اسلامی نادرست خواهد بود، لذا معمولاً در مجالسی که در خارج از کشور در بین دیپلمات هایی از کشورهای مختلف برگزار می شود، معمولاً دیپلمات های ایرانی حضور ندارند.

*  همانطور که در بالا گفتیم برخی از کشورها در داخل کشور خودشان سعی می کنند برخی آداب را همچنان حفظ کنند، اگر دیپلماتی بخواهد وارد خاک آن کشور شود ملزم به رعایت آن می باشند.

مثلاَ دیپلمات های خانم که تصمیم دارند در جلسات و مذاکراتی که در خاک ایران انجام می شود شرکت کنند ملزم هستند براساس قوانین کشور با رعایت کامل پوشش بدن و سر وارد شوند.

همانطور که در تصاویر می بینیم، رعایت آن در برخی از موارد انجام شده است و متاسفانه در برخی از موارد (مانند وزیر امورخارجه ایتالیا و نماینده پارلمان اروپا) خیر!

تشریفات دیپلماتیک در ایران

در برخی از موارد می بینیم بی احترامی هایی کاملاً عمدی نیز مانند بلند نشدن جلوی مقامات ایرانی نمونه دیگری از بی احترامی در تشریفات دیپلماتیک می باشد.

موفق باشید!

منبع: کارکنان پنج ستاره www.karkonan.com

تشریفات چیست

در ضمن ما کارگاه هایی بصورت حضوری و تخصصی با تدریس آقای جابرمرتضایی ویژه تمامی افرادی که در بالا اشاره شده داریم که در آن مهارتهای تشریفاتی را به افراد آموزش می دهد، برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت سرفصل های دوره و یا برگزاری آن در سازمان یا شرکت خود می توانید از طریق تلفن ۲۲۱۴۵۸۱۱-۰۲۱ و همراه ۰۹۱۲۰۹۰۲۹۰۰ یا ایمیل info@karkonan.com در کمال افتخار آمادگی پاسخگویی به سوالات احتمالی شما عزیزان خواهیم بود.

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

اسکرول به بالا