آموزش تشریفات
استاد تشریفات

مدرس و استاد آموزش پذیرایی و آداب تشریفات خوب در تهران کیست! ویژگی استاد تشریفات؟

مدرس و استاد آموزش پذیرایی و تشریفات و آداب معاشرت خوب در تهران کیست! ویژگی استاد و سخنران عالی تشریفات و پذیرایی؟

مدرس و استاد آموزش پذیرایی و تشریفات و آداب معاشرت خوب چه ویژگی هایی دارد؟

سلام

در این مقاله می خواهم درمورد ملاک های مهم انتخاب یک مدرس و استاد آموزش تشریفات و پذیرایی و آداب معاشرت با تجربه را با شما درمیان بگذارم.

۱٫ مدرس تشریفات و استاد پذیرایی

در هر زمینه ای اگر بخواهیم واقعاً نتیجه بگیریم باید در انتخاب مدرس وسواس به خرج بدهیم و در ادامه سه ملاک برای انتخاب یک مدرس تشریفات و پذیرایی خوب آورده ام.

مدرس و کلاس آموزش تشریفات و آداب معاشرت

الف: آیا مدرس پذیرایی و تشریفات خودش انجام داده است؟ (تجربه فردی استاد تشریفات)

موضوعی که مدرس تشریفات و پذیرایی آموزش می دهد تا بحال و تا چه اندازه مطالبی که می گوید خود نیز انجام داده است؟ چقدر می تواند شرایط مخاطبان خود را متوجه شود و مهم تر از آن بتواند واقعاً درک کند؟ و

صرفاً به انتقال اطلاعات از اینکه از جایی بردارد و جایی دیگر بگذارد نباشد.

به نظر من کسی که مثلاً می خواهد آداب معاشرت با مشتریان و ارباب رجوع را آموزش دهد باید خود نیز از قبل تجربه ی رو در رو با مشتری و ارباب رجوع را داشته باشد تا بتواند خود را نیز در شرایط واقعی یادگیرنده تصور کند و با تمام حس و درک خود آموزش دهد.

چطور کسی که هنوز نتوانسته مشتریان خود را از لحاظ ارتباطی راضی نگه دارد خود نیز به تدریس مهارتهای ارتباطی با مشتریان می پردازد.

سخنران تشریفات و پذیرایی / سخنرانی در زمینه پذیرایی و تشریفات / دعوت از سخنران برجسته و با تجربه

اگر شما مدیر هستید و می خواهید از مشاوری در رابطه با نحوه ارتباط با کارکنان خود کمک می خواهید و یا برعکس شما کارمندی هستید و می خواهید نحوه ارتباط با مدیر خود را بیاموزید، من قبل از آن سؤالی خدمت شما دارم شما مشاوری مناسب و قابل اعتماد می دانید که واقعاً می تواند به شما کمک کند که خود قبلاً کارمند یا مدیر بوده که توانسته با همکاران خود ارتباط بسیار خوبی بگیرد و بتواند رشد کند یا مشاوری که تنها کتاب خوانده یا کار های مثل سخنرانی و تدریس در آن حوزه را انجام داده است؟

+ موضوع مرتبط: بهترین استاد تشریفات و پذیرایی و مدرس پذیرایی و تشریفات ایران کیست؟ استاد/مدرس و سخنران با تجربه

شما می خواهید آداب حضور در جلسات کاری بیاموزید آیا ترجیح می دهید مدرسی انتخاب کنید که خود نیز سالهای گذشته بعنوان مذاکره کننده حرفه ای و موفقی بوده است و حالا تجربیات شکست خورده یا موفق خود را با شما به اشتراک می گذارد یا فردی که هیچ شناختی از گذشته کاری ایشان ندارید و ممکن است ایشان صرفاً تحصیلات آکادمیک در این حوزه را داشته باشد.

در سال های اخیر در کشورمان مراکز ترک اعتیاد این موضوع را بخوبی درک کرده اند و از مشاورانی استفاده می کنند که خود نیز در گذشته معتاد بوده اند ولی در حال حاضر ترک کرده اند و هیچگونه اعتیادی ندارند که مطمئناً بسیار مؤثرتر باشد و بهتر فرد بیمار را با گوشت و پوست خود درک کند تا نسبت به کسی که خود درگیر این موضوع نبوده است.

پس چه عالی می شود مدرس و مشاوری انتخاب کنیم که از قبل با موضوعی که آموزش می دهد کاملاً درگیر شده باشد و خودش حداقل یکبار هم که شده انجام داده باشد.

ب: آیا استاد پذیرایی و تشریفات خود را بروز نگه داشته است؟

هر چه می گذرد اطلاعات و ارزش ها و هنجارهای جدیدی خواهد آمد، اگر مدرسی را دیدید که مدتهاست از یادگیری اطلاعات جدید احساس بی نیازی می کند و فکر می کند که همه چیز می داند احتمالاً فردی مناسب برای تدریس یا مشورت برای نیروهای سازمان یا شرکت شما نیست.

مدرسی بروز می باشد که هیچ وقت احساس بی نیازی نکند و در اوج متخصص بودن بازهم احساس کند باید یاد بگیرد.

ج: آیا مدرس تشریفات و پذیرایی از مخاطبان خود هم یاد می گیرد؟

مدرس تشریفات و پذیرایی حتی از افرادی که سرکلاس آمده اند تا چیزی یاد بگیرند، سعی می کند از تجربیات گذشته کارکنان نیز بیاموزد.

بسیار پیش می آید که افرادی که در کلاس های تشریفات و پذیرایی حضور پیدا می کنند در قدم صفر تشریفات نیستند بلکه هر چند کار کوچکی را انجام داده اند.

مثلاً مدرس و مربی قرار هست به نیروهای خدمات و آبدارچی و نظافتچی مباحث تشریفاتی را در میان بگذارد احتمالاً هر کدام از آنها اطلاعات متفاوتی از تشریفات می دانند، پس چه عالی می شود نظرات و پیشنهادات آنها را هم شنید تا سایر همکاران نیز استفاده کنند و همچنین بتواند این تجربیات را جمع بندی و در کلاس های بعدی نیز از آنها استفاده نمود.

۲٫ طراحی و برگزاری کارگاه تشریفات و پذیرایی

مدرس و کلاس آموزش تشریفات و آداب معاشرت

الف: نیازسنجی و الویت بندی آن

به نظر من این مرحله مهم ترین بخش قبل از ارائه محتوا می باشد، اینکه ما بدانیم نیاز آموزشی واقعی کارکنان ما چیست تا دقیقاً براساس آن اطلاعات خود را از قبل آماده و در کارگاه ارائه کنیم.

متاسفانه در بسیاری از مراکز آموزشی و سازمان ها مشاهده می کنم که این بخش مهم تنها از طریق سلیقه و تصمیم گیری مدیران مرکز می باشد بدون اینکه از متخصص این کار کمک بخواهند و نتیجه این می شود که هم زمان و هم سرمایه سازمان به هدر می رود و نتیجه ای حاصل نشده است و بدتر از همه مدیران و کارکنان به دلیل اینکه از آموزش نتیجه ای نگرفته اند نسبت به آموزش بدبین خواهند شد.

ممکن است موضوعی نیاز آموزشی کارکنان ما باشد اما در الویت اول نیست و موضوعات مهم تری هست که ما بخواهیم آنها را آموزش دهیم و البته مدرسان نیز به دلیل اینکه اشراف کامل به موضوعات مورد آموزش دارند می توانند بسیار به مدیرانی که اختیار تصمیم گیری دارند کمک کنند.

+ مقاله مرتبط: استاد دوره نیروهای خدماتی و آبدارچی شرکت / مدرس کلاس نظافتچیان اداری

ب: بازخورد گرفتن از آموزش ها

بدون بازخورد گرفتن از آموزش هایی که می دهیم، متوجه نخواهیم شد که آیا برای کارکنان ما مفید بوده است یا خیر؟

کدام قسمت آموزش نیاز به آموزش بیشتر دارد و کدام قسمت ضروریتی به ادامه آموزش نیست؟

آیا شیوه ی آموزش مناسب این افراد بوده یا خیر؟

۳٫ شیوه و شرایط دوره های آموزش تشریفات و پذیرایی

الف: در شرایط شبه واقعی و آموزش بصورت عملی و کاربردی

موضوعاتی مثل تشریفات و آداب معاشرت لازم و ضروری است که افراد در شرایط شبه واقعی قرار بگیرند و بصورت عملی و کاربردی یاد بگیرند.

مثلاً اگر قرار هست که به کارکنان خود نحوه احوال پرسی در ارتباط با مشتریان و ارباب رجوع آموزش داده شود چه خوب است که بعد از اینکه نحوه صحیح آن آموزش داده شد، افراد را به گروههای دو نفره تقسیم و از آنها بخواهیم که هر یک از آنها تصور کنند که با مشتری یا ارباب رجوع خود برخورد دارند و شروع به کارهایی کنند که آموزش داده شده است و در نهایت از آنها بازخورد بگیریم و اگر جای کار بیشتری دارند راهنماییشان کنیم و اگر صحیح انجام دادند تشویقشان کنیم.

مثالی دیگر اگر می خواهیم به نیروهای خدماتی و پذیرایی نحوه چیدمان بشقاب، قاشق، چنگال، لیوان و… آموزش داده شود، بجای نشان دادن چند عکس از این ابزار و نشان دادن چیدمان صحیح آنها، بسیار عالی می شود میز و تمامی وسایلی که در میز غذاخوری مورد استفاده قرار می گیرد را تهیه کنیم و بصورت عینی نحوه چیدمان صحیح آنها را نشان دهیم و در نهایت از نیروهای پذیرایی بخواهیم بصورت تک تک و یا گروهی خودشان نیز یکبار تکرار کنند.

بازهم تکرار می کنم هر چه در محیط واقعی تر و بصورت عملی باشد آموزش شما اثربخش تر خواهد بود و از تکرار آموزش ها برای یادگیری مجدد جلوگیری خواهد کرد.

ب: ارائه موضوعات تئوری محور تشریفات

در کارگاه های آموزشی مطرح کردن همه ی موضوعات بصورت شبه واقعی و بصورت عملی ممکن است مشکل باشد و شاید همیشه شرایط آن وجود نداشته باشد اما در صورت محدودیت می توان با اسلایدهای مناسبی که ترکیبی از نوشته + عکس باشند می توان برای مخاطبان ارائه کرد و همراه با آن مدرس توضیحات لازم را برای هر اسلاید بصورت جداگانه مطرح کند.

+ مقاله مرتبط: تدریس اصول و روش‌های پذیرایی اداری در ادارات و سازمان / استاد و مدرس پذیرایی رسمی

برچسب: دوره آموزشی و کلاس ورکشاپ اموزش موسسه آموزش مدرس و استاد آموزش دوره ها و کلاس های اموزشی اداری شرکت و سازمانی + نیروهای پرسنل کارکنان خدمات خدماتی نظافتچی نظافتچیان پیشخدمت پیشخدمتان خدمتکار خدمتگزار سرایدار

مدرس و استاد آموزش پذیرایی و تشریفات و آداب معاشرت  مشاور و سخنران و مربی آموزش پذیرایی و تشریفات و آداب معاشرت با تدریس کاربردی

همراه ما باشید!

نویسنده و منبع: جابر مرتضایی از سایت کارکنان karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

5 در مورد “مدرس و استاد آموزش پذیرایی و آداب تشریفات خوب در تهران کیست! ویژگی استاد تشریفات؟”

  1. سلام آقای مرتضوی
    نوشته بسیار مفیدی بود و اگر در نوشته های بعدیتون بگویید سرکلاس ها ضروری ترین اطلاعات که باید سرکلاس گفته شود را بگویید عالی می شود خیلی ممنونم

  2. Avatar photo

    جناب آقای صادقی عزیز سلام
    از پیشنهاد بسیار خوب شما سپاسگزارم
    در مقالاتی بعدی که در وبسایت قرار می گیرد دقیقاً خواهم گفت که در دوره های آموزشی آداب معاشرت و تشریفات و با توجه به مخاطبانی که حضور دارند (نیروهای انتظامات و حراست، مدیران، نیروهای خدماتی و پذیرایی و…) ارائه چه سرفصل هایی بیشترین اهمیت را دارند تا افرادی که تصمیم دارند مدرس و دوره آموزشی انتخاب کنند، اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشند.
    موفق باشید!
    به امیددیدار

  3. داوود فراهانی

    سلام محمد عزیز
    غلط املایی هایی که فرمودید اصلاح شد و ممنونیم که تذکر لازم را دادید
    پیروز و موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 8 =

اسکرول به بالا