آموزش تشریفات

در محیط کار چگونه لباس بپوشیم؟ (آداب لباس پوشیدن)

در محیط کار چگونه لباس بپوشیم؟ (آداب لباس پوشیدن)

سوال بسیار زیادی که مدیران و کارکنان دارند این است که در محیط کار چگونه لباس بپوشیم و مدل لباس کار جزء مواردی است که در محیط کار به آن اهمیت زیادی باید داد و مدیران دوست دارند کارمندانی داشته باشند که در جلوی دیگران مثلاً اربابرجوع، مشتریان، رقیبان، دوستان و … حرفه ای و پرستیژ سازمان حفظ شود (به قول خودمان باکلاس باشد)

اولین چیزی در نگاه اول مورد قضاوت قرار می گیرد لباس کار شماست.

در محیط کار چه لباسی بپوشیم؟

مدل لباس کار شما کاملاً بستگی به محیط و نوع کار شما دارد و این دو (مدل لباس کار و نوع کار) هر چه به هم نزدیکتر باشند مناسب تر و در نگاه دیگران حرفه ای تر به چشم خواهد آمد. 

رنگ لباس در محیط کار

همانطور که در بالا گفته شد رنگ نیز جزء مواردی می باشد که بستگی به محیط و نوع کار شما دارد و نمی توان نسخه ای کامل برای آن پیچید اما میتوان نکاتی گفت که می تواند مشترک باشد

لباس-کار
اداری: در این محیط ها سعی شود از رنگ های تیره و سنگین در انتخاب کت و شلوار و مقنعه و مانتو استفاده نمایید مثلاً سرمه ای، خاکستری، مشکی گزینه های مناسبی هستند و از رنگ های روشن می توان در انتخاب پیراهن استفاده کرد و خوب است رنگی که انتخاب می شود براق نباشد.

غیر اداری: ممکن است شما در محیطی هستید که نوع و رنگ لباسها ایجاب می کند که بپوشید که این نوع رنگ های روشن طبیعی است که جزئی از کار است مثلاً محیط های ورزشی، آتش نشانی ها، کادر پزشکی و …

نکته۱: در انتخاب رنگ لباس ها سعی شود که رنگ ها به هم بیایند و یا به هم نزدیک باشند، در حال حاضر هر چه رنگ لباسها به هم نزدیک تر باشد شیک تر و حرفه ای تر به نظر خواهید آمد شما تصور کنید فردی شلوار خاکستری و کت مشکی به تن دارد!!!

رنگ جوراب: لطفاً رنگ جوراب را متناسب و همرنگ رنگ شلوار انتخاب کنید.

نکته۲: اگر برند خاصی دارید و از رنگی بیشتر استفاده می کنید، آن رنگ را در لباس کار خود انتخاب کنید حرفه ای تر به نظر خواهید رسید مثلاً ما در سایت آموزش کارکنان از رنگ نارنجی و زرد بیشتر استفاده می کنیم و چه خوب است در پوشش خود مثلاً برای آقایان پیراهن و برای خانم ها مقنعه از این رنگ استفاده کنیم.

برای اینکه بدانید چگونه لباس بپوشید لطفاً اینجا کلیک کنید

مدل لباس در محیط کار

 

۱- یک شکل:

اگر کارمند مجموعه های غیردولتی هستید ممکن است مدیری تصمیم بگیرد که تمام مجموعه از مدل لباس کار و رنگ خاصی استفاده نمایید که در این صورت آزادی زیادی در انتخاب نوع پوشش خود ندارید و تنها می توانید پیشنهادات خود را محترمانه به مدیر خود بگویید

اما اگر شما مدیر هستید که از شما می خواهم نکاتی که در اینجا مطرح می شود را رعایت کنید تا بتوانید در لباس کار خود و همکارانتان بهترین باشید و اگر از کارکنان مجموعه های دولتی هستید باید تابع قوانین کشور لباس بپوشید و شما نمی توانید شکل دیگری بپوشید مثلاً لباس های پلیس ها که باید کاملا متحدالشکل باشد.

۲- سلیقه ای:

شاید شما جزء مجموعه ای باشید که خود مختارید و می توانید هر نوع لباس کاری را داشته باشید که در این صورت نیز بستگی دارد کهشغل شما چیست؟

اگر در محیط های اداری کار می کنید برای مردان کت و شلوار و برای خانم ها مانتو و مقنعه می تواند بهترین گزینه باشد

اگر در محیط های ورزشی کار می کنید که طبیعی است هر چه لباس کار شما ورزشی تر و همچین به نوع ورزشی که انجام می دهید نزدیک تر باشد برای شما مناسب تر خواهد بود

شغل های دیگر نیز به همین منوال هر چه لباس کار آنها به نوعکاری که انجام می دهند نزدیکتر باشد در نگاه دیگران  حرفه ای تر به نظر خواهند رسید.

نکته: اگر کت و شلوار استفاده می کنید زمانیکه ایستاده و یا درحال راه رفتن هستید خوب است دکمه های کت خود را ببندید (دکمه بالایی برای کت های دو دکمه و دکمه ی میانی برای کت های سه دکمه)

متن

در محیط کار سعی کنید خلاقانه لباس نپوشید و ببینید جمع مدل لباسشان چطور می باشد و شما فقط می توانید کمی متفاوت لباس بپوشید.

کفش

در انتخاب کفش نیز باید مانند لباس کار به راحتی، مدل و رنگ آن توجه کرد. مدل کفش هایی که آقایان و خانم ها در محیط های اداری و معمولی مانند تصاویر زیر مناسب خواهد بود.

نوع-کفش-کارکناننوع-کفش-کارمندان

نکاتی در رابطه با نوع کفش:

کفش راحت:

اگر فقط یک نکته طلایی در انتخاب کفش وجود داشته باشد آن (راحتی کفش) است

مثلاً کفش های طبی گزینه بسیار مناسبی خواهند بود، زیرا شما حداقل ۸ ساعت در طول روز را در محل کار کفش می پوشید، چرا باید کفشی را انتخاب نمایید که صرفا بخاطر زیبایی و مدل، تمام روز را به سختی راه بروید، برخی از خانم ها کفش هایی را خریداری می کنند که پاشنه های بلندی دارد که صرفاً به دلیل اینکه احساس می کنند زیباتر هست!!!

اما در محل کار هر چه پاشنه ی کفش کوتاه تر باشد بهتر و راحت تر خواهید بود، بسیاری از دردهایی که ما در ناحیه زانو، مچ پا و … داریم ناشی از این است که کفش راحتی را انتخاب نمی کنیم.

کفش بی صدا:

از کفش هایی که صدای کمتری در زمان راه رفتن دارند استفاده کنید

هر چه کف کفش سفت تر و سخت تر باشد در اثر راه رفتن و ضربه به زمین صدای بیشتری خواهد داشت و همچنین کف کفش هایی که لاستیکی باشد به هنگام راه رفتن صدای غیج غیج خواهد داد.

موفق باشید!

منبع: وبسایت کارکنان پنج ستاره www.karkonan.com

برای اینکه بدانید چگونه لباس بپوشید لطفاً اینجا کلیک کنید

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

2 در مورد “در محیط کار چگونه لباس بپوشیم؟ (آداب لباس پوشیدن)”

  1. اعظم یارمحمدی

    سلام آقای مرتضایی
    از مقالتون استفاده کردم لطفا مقاله ای مربوط به پوشش خانم ها در محل کار بنویسید ممنون

  2. Avatar photo

    سرکار خانم یارمحمدی سلام
    از پیشنهاد خوب شما سپاسگزارم
    در مقالات آینده که در سایت قرار می گیرد در مورد پوشش اختصاصی و مدل لباس خانم ها و هم آقایان بیشتر صحبت خواهیم کرد
    موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + سیزده =

اسکرول به بالا