سرایدار مدرسه

آموزش شرح وظایف خدمتگزار (خدمتکار) 👈 سرایدار مدرسه و مدارس

آموزش شرح وظایف خدمتگزار (خدمتکار) یا سرایدار مدرسه (مدارس)

در این مقاله تصمیم دارم به شرح وظایف خدمتگزار یا سرایدار که در مدرسه، دانشگاهی، مدارس و سازمان­‌ها و خلاصه در ساختمان‌های اداری مختلف مشغول به کار هستند، بپردازم و البته هر کدام از این خدمتگزاران (سرایداران)، کارها و وظایف مربوط به مکان خاص خود را می‌طلبد تا بتوان به آنها یادآور شد.

نکته مهم: شرح وظایفی که در ادامه آمده است، صرفا پیشنهادات و نظر شخصی نویسنده می‌باشد و نمی‌توان یک ملاک اصلی و استاندارد دانست، چون هر محیطی بر حسب نوع محیط، تعداد نیرو، ساعت و مزد می‌تواند این شرح وظایف تغییر نماید و طبیعتا نمی توان وظایفی را خارج از عهده خدمتگزار و یا سرایدار داشت.

همانطور که مکان‌ها متفاوت می‌باشد، برای هرکدام از این خدمتگزاران و سرایداران وظایف مختلف خاص خود را می‌طلبد و نمی‌توان یک نسخه برای همه محیط های کاری پیچید، پس لازم هست که شما بر حسب شرایط محیطی و فردی و براساس مقررات و استاندارد کار شرح وظایفی را بچینید که در توان خدمتگزار ما باشد.

👈 برای دانلود رایگان کتاب چرایی و چگونگی آموزش خدمتگزار (سرایدار) اینجا کلیک نمایید

در این مرحله برای اینکه وظایف را بخوبی تعریف کنیم و آموزش ها دقیقاً برای خدمتکاران شما مناسب باشند مهم‌ترین کار نیازسنجی از شرایط موجود می‌باشد.

الف- وظایف عمومی خدمتگزار مدرسه ب- مهارت‌های آداب تشریفات ویژه خدمتگزاران مدارس

📝 الف- شرح وظایف کلی مستخدم مدرسه و مدارس

شرح وظایف عمومی چیست؟ کارهایی که در همه مکانها و برای همه افراد یکسان است.

بسته به شرایط آن مجموعه برخی را انتخاب و برخی دیگر را حذف می کنند و نمی توان انتظار داشت که حتماً سرایدار ما باید کارهای زیر را انجام دهد، چون کاملاً بستگی به تعداد نفرات و خدماتی که در یک مدرسه انجام می شود بستگی دارد.

🎖 ۱- نظم و تمیزی:

سرایدار مدرسه وظیفه حفظ نظم و تمیزی در ساختمان مدرسه را دارد. او باید محیط مدرسه را پاک و منظم نگه دارد تا برای دانش‌آموزان، معلمان و کادر اداری یک محیط مناسب برای یادگیری و کار آفرینی فراهم شود.

مثلاً:

* نظافت محیطی مدرسه شامل گردگیری، جارو کردن و کشیدن تی

* تمیز کردن میزها، کمدها، پارتیشن، سقف اتاق، تابلوها و شیشه‌های مدارس

نظافت راهروها و راه‌پله های ساختمان  مدارس

* شستشو با مواد پاک کننده و ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی  مدرسه

انتقال مواردی که باید به انبار مدارس انتقال داده شود یا اینکه دور ریخته شود.

🎖 ۲- نظارت بر ورود و خروج:

سرایدار مدرسه مسئول کنترل ورود و خروج افراد از محیط مدرسه است. این کار به حفظ امنیت داخلی مدرسه کمک می‌کند.

🎖 ۳- تامین امنیت:

سرایدار باید در مواجهه با هرگونه تهدید یا وقوع حادثه امنیتی به مدیران و نیروهای امنیتی اعلام کند و اقدامات لازم را انجام دهد تا امنیت مدرسه تامین شود.

🎖 ۴- نظارت بر تجهیزات و تاسیسات:

سرایدار مسئول نظارت بر تجهیزات، تاسیسات و وسایل موجود در مدرسه است تا به مشکلات فنی و تعمیرات ضروری رسیدگی کرده و در نهایت با همکاری مدیران مدرسه از فرد دیگری جهت تعمیر یا تعویض وسایل اقدام نماید.

🎖 ۵- همکاری با مدیران و کارکنان:

سرایدار باید با مدیران و کارکنان مدرسه در خصوص مسائل مرتبط با امنیت، ترتیبات و نیازهای روزانه همکاری داشته باشند.

کمک به برگزاری و همچنین حمل میز و صندلی ها در صورت مهمانی، مراسم و یا جشن‌هایی که در مدارس انجام می شود.

نصب بنر، تابلو و اعلانات برای اطلاع‌رسانی دانش آموزان و همکاران

و کارهایی دیگری که هر مدرسه یا دانشگاهی با توجه به شرایط و تعداد خدمتگزاران خود تعریف می­کند و بازهم تکرار می کنم کارهایی که در بالا به آن اشاره شد، جزو وظایف اساسی و حتمی مدارس ما نیست و تنها در حد پیشنهاد هست و باید ملاحظه خدمتگزاران کنیم تا کارهایی اضافه و خارج از عرف به آنها محول نشود.

👈 برای دانلود چک لیست نظافت خدمتگزاران (سرایدار) مدارس اینجا کلیک نمایید

💎 ۲- مهارت‌های آداب تشریفات ویژه خدمتگزار مدرسه

کارهایی که سرایداران ما را بصورت فردی کاملاً حرفه ای و مؤثر در مدرسه معرفی میکند که رفتار و صحبت آنها معمولاً تأثیر زیادی بر نحوه نگرش اولیان دانش آموزان و ارباب رجوع در ارتباط با ما و همچنین روحیه مدیران و پرسنل داخل مدارس دارند.

به نظر من که مدرس مهارتهای تشریفاتی خدمتگزاران هستم؛ کارهایی که در ادامه مطرح می‌شود، فرق بین یک خدمتکار حرفه ای با یک خدمتکار ساده را مشخص می کند.

مدارس سطح بالا پی به مهم بودن این موضوعات برده اند و سعی می‌کنند این مهارتها را به آنها آموزش دهند یا از فرد دیگری برای آموزش آنها در مدارس خود استفاده کنند.

* نحوه صحبت و رفتار با اولیا دانش آموزان، مربیان، ناظمین و مدیر مدرسه

چگونگی پذیرایی حرفه ای نوشیدنی ها و غذاها از اولیا و مربیان و مدیر مدرسه

* ظاهر و پوشش خدمتکاران

* حرکات غیرکلامی (زبان بدن) خدمتکار در حضور اولیا و مربیان، ناظمین و مدیر مدرسه

* طرز حرفه ای خطاب کردن افراد و همچنین عنوان های کاری در مدارس

* لذت بخش کردن محیط کاری مدرسه خود برای خود، دانش آموزان و همکاران

* کلمات و جملات ممنوعه که هرگز نباید در گفتار خود بکار ببرند

* مهارتهای آمد و بازگشت اولیا دانش آموزان و مهمانان به شکل حرفه ­ای

و بسیاری از سرفصل های دیگر

همچنین تک تک این سرفصل ها را در کارگاه‌های آموزشی که بصورت حضوری برای سرایداران و خدمتگزاران برگزار می شود به آنها می پردازیم و بصورت کاملاً عملی اجرا می کنیم تا سطح یادگیری و بخاطرسپاری بسیار بالاتر تا در نهایت منجر به اجرای موارد ذکرشده و جدی گرفتن آنها شود.

👈 مقاله مرتبط با این مقاله: چرا آموزش نیروهای خدماتی (خدمتگزاران) را جدی تر بگیریم؟

برای مشاهده جزئیات و یا خرید پکیج کامل چک لیست نظافت و بهداشت ویژه نیروهای خدمات و پذیرایی که شامل ۱۵ فرم و چک لیست می باشد، می توانید اینجا کلیک کرده و یا روی تصویر زیر کلیک نمایید.

چک لیست نظافت نیروهای خدمات و پذیرایی اداری شرکت

شرح وظایف خدمتگزار یا سرایدار برای مکان های متفاوت مانند:

آموزش شرح وظایف خدمتگزار (خدمتکار) یا سرایدار آموزش و پرورش (مدارس) و دانشگاه ها هتل، رستوران، بیمارستان

آموزش شرح وظایف خدمتگزار (خدمتکار) یا سرایدار ساختمان و مجتمع مسکونی و آپارتمان ها کارخانه، سازمان ها، ادارات

لطفاً مقالات مرتبط با این مقاله را از پایین انتخاب و مطالعه بفرمایید.

امیدوارم شرح وظایف خدمتگزاران (سرایداران) که بصورت عمومی و تخصصی مطرح شد بتواند دید خوبی به شما داده باشد.

نویسنده و منبع: جابر مرتضایی از سایت کارکنان  karkonan.com

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

14 در مورد “آموزش شرح وظایف خدمتگزار (خدمتکار) 👈 سرایدار مدرسه و مدارس”

  1. سلام علیکم خدمت همکار عزیز وگرامی متأسفانه در حال حاضر ازیک نیروی خدماتی که قبلا چندین سال در مناطق محروم ودور آموزشیار بوده وخدمت کرده اکنون که بعنوان سرایدار وخدمتگزار در مدارس خدمت میکنند این همه کار اونم ازیک فرد غیر ممکن نیست یک ماشین اگر کار های فوق را به تنهایی انجام دهد ظرف مدت کوتاهی ازبین میرود ویک فرد به تنهایی هم سرایداروهم خدمتگزار تعریف شده است آیا وقتی برای گذراندن باخانواده وبچه هایش می‌ماند لطفا کمی هم به فکراین نیروها باشیم که نه حقوق چندانی دارنند ونه وقت ونیرویی برای تفریح خیلی ممنون ازکارشناسان مسئولین محترم

  2. اصلا به وضع ما نیروهای خدماتی رسیدگی نمی کنند هر وزیری که سر کار امد فقط ضعیف کشی کرد فقط حق وحقوق نیروی خدماتی را پایمال کرد فقط به ما خدماتی ها ظلم کردند ما قراردادی هستیم نه امنیت شغلی وکاری داریم نه امنیت معیشتی حقوق ما واقعا کم است واصلا کفاف زندگی ما را نمی دهد ما خدماتی ها زندگی را به سختی می گذرانیم ما از زیر خط فقر هم پایین تر هستیم ولی کسی نیست که از ما حمایت وپشتیبانی کند این بود عدالت علی وارانه که از ان دم می زدید

  3. چرا شورای نگهبان ومجلس اینقدر سنگ جلی پای نیروهای خدماتی قراردادی می اندازد تا انها رسمی نشوند تا کی به ما ظلم می کنید خدا به حرمت خون حسین ع حق ما را از شما ظالمین بل فطره بگیرد

  4. الان با این افزایش حقوق طی این سالها ۴ برابر حقوق معلمان افزایش یافته ولی به نیروی خدماتی با این کار سخت ۱ ریال اضافه نشده که در گرما وسرما ،تابستان وزمستان در مدرسه حاضر می شوند ما نه امنیت شغلی داریم نه امنیت کاری ،نه سختی کار ۴ روز دیگه عید میاد دوباره حقوق معلمان افزایش پیدا می کند ما خدماتی ها ۱ سال منتظر می مانیم تا صد تومان اضافه کنند که هیچ فایده ای برای ما ندارد

    1. Avatar photo

      با سلام و عرض ادب

      بله، همینطور هست که می فرمایید.
      نیروهای خدماتی مدارس (باتوجه به تعدادی که بنده با این بزرگواران بوده ام) متاسفانه در شرایط سختی به سرمی برند.

      امیدوارم مسئولین مربوطه کاری برای این بزرگواران کنند.

  5. سلام من کدو. چه چل سال سن دارم شغل آزاد خدماتی دارم همراه با دو دختر. وخانمم اما خدا میداند با زجز زندگی میکنیم چرا که یه سایه بالای سر نداریم اگر به خدا ایمان دارید تحقیق کنید واز نزدیک ببینید ما واقعا روزی دن با. آرزوی مرگ رو داریم چرا کن همان کرونا بهتر از این است که یه سقف بالای سر نداشته باشی من حاظرم طبق هر شرایطی همکاری کنم تا ثابت شود که مردم شرف دارد که نتونی داخل یک اتاق زندگی کنی یا حق

  6. چهل سال با کا کارگری و زحمت با همسرم دو دختر کوچیک حالا نمی‌توانیم یه سایه بالای سر داشته باشیم چرا که رهن اجاره سر به بیابان گذاشته خدایش در چنین شرایطی روزی ده بار آرزوی مرگ میکنم چرا که اگر کرونا آدم رو بکشه بهتره که دو دختر داشته باشی که یه سایه بالای سر نداشته باشن خدا شاهده ما چه زجری میکشیم تو ذ خدا یه سرایداری نگهبانی …که یه سایه بالای سر باشه به ما بدین بدبخت نسیم گناه دارن دخترن آن هم دو تا با سن کم یا حق

  7. چه انتظاراتی دارن نه که حقوق و مزایای خوبی میدن چطور روتون میشه شرح وظایف بنویسید اول برید حقوق این نیروها رو بالا ببرید بعد بیاید شرح وظایف بنویسید

  8. سلام وخسته نباشید
    مدرسه …. دو خیابان ….
    یه مدیری داره بنام خانم ….. خدا رحم کنه به سرایدار و خدمتگزارش انگار این خانم مالک مدرسه هست با یه لحن تند برخوردی که شایسته نیست با این سرایدار حرف میزد
    مثل برده رفتار کرد ا اینطور مدیرای رو کی میذاره تو این مدارس آیا رسیدگی نمیکنند واقعا جای شرم داره آقای …. رییس اداره به این معضل رسیدگی نمیکنه موقع ثبت نام دخترم رفتم حتی بامعاونین هم سر جنگ داره مثل شورشیها رفتار میکنه . فقط حرص و طمعش پول ثبت نام بزور از اولیا بگیره

    1. Avatar photo

      سلام آقا/خانم فرخی
      وقت شما بخیر

      بله، درست می فرمایید. متاسفانه برخی افراد! برخورد نامناسب و به دور از هرگونه انصافی با دیگران دارند. امیدوارم اصلاح شوند، به امید آنروز….

      موفق باشید

  9. سلام
    با عرض پوزش بسیاری از این موارد شامل شرح وظایف خدمتگزار نیست و آنچه در حکم آمده است فقط نظافت می باشد
    و لذا هر اتفاقی در حین انجام کاری غیر از نظافت بیفتد اداره کار مقصر را خدمتگزار معرفی میکند و خیلی راحت میگوید وظیفه ات نبود میخاستی انجام ندهید

    متاسفانه خدمتگزاران مدارس فکر میکنند همه امور را باید انجام دهند در صورتی که فقط برای نظافت استخدام شده اند

    به عنوان مثال شما از معلم نمیتوانید بخواهید که امور مالی و حسابداری مدرسه را انجام دهد
    میتواند انجام دهد ولی وظیفه اش نیست

  10. باسلام چند ساله صحبت از پیمانی یا رسمی شدن وضعیت خدمتگزاران و سرایداران است حتی از بنده که مدیر مدرسه ام تحقیق هم کرده اند راجع به صلاحیت سرایدار و خدمتگزار مدرسه با ۳ فرزند و حقوقی در حد زندگی بخورونمیر یک هفته ای و مابقی ماه
    واقعا خرد شدن این بندگان خدا را زیر بار زندگی با خانواده ۵نفره هر روز به چشم میبینم.
    آیا از کسی که زیر بار زندگی در حال له شدن است من مدیر چه توقعی می توانم داشته باشم در حالی که اکثر این بندگان خدا جوانی را گذرانده سن آنها برای استخدام در جاهای دیگر بالا رفته و به امید استخدام مانده اند. نه راه پس دارند نه پیش.
    کاش مسئولین مربوطه فکری به حالشان بکنند و مثل همیشه وعده های تو خالی ندهند.

  11. سلام وعرض ادب بنده با۲۹ سال سن و مورک دیپلم علاقه به سرایداری مدارس دارم کجاباید برم؟؟؟؟ اصلا امیدی هست؟؟

  12. سلام استاد خسته نباشید،خدا قوت سرایدار با دستمزد ۸میلیون دارای چند فرزند فدایی نظام آموزش شده
    نظر من اینکه آموزش و پرورش یک مهماندار هواپیما هم استخدام کند.
    ما امور نگهبانی امور نظافت امور پاسخگویی ….خدمت می کنیم
    دو سال کمبود نیرو دارند کلاس، اتاق،دستشویی معلم ،دستشویی دانش آموزان….به عهده ما سپردند
    سرایدار با مدرک فوق دیپلم و لیسانس دستشویی شور هستند
    زمان … پدرم با شش کلاس وارد نیروی نظامی استخدام شد.
    این قدر رنج نکشید
    تا وقتی که جنگ تحمیلی شروع نشده بود آرامش داشتند جنگ که شد جبهه رفت بیماری روانی مبتلا شد. خانواده درگیر شدند
    ما پی هشمت جاه آمده ایم
    از بد حادثه گرفتار سرنوشت افتاده ایم.
    🙏🙏🙏

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =

اسکرول به بالا