آموزش تشریفات
تشریفات دیپلماتیک (دیپلماسی) چیست ؟ معنی و تعریف دیپلماسی

تشریفات دیپلماتیک (دیپلماسی) چیست ؟ معنی و تعریف دیپلماسی

تشریفات دیپلماتیک (دیپلماسی) چیست ؟ معنی و تعریف دیپلماسی

اگر بخواهیم دقیق بدانیم معنی تشریفات دیپلماتیک (دیپلماسی) چیست و دیپلمات کیست ؟ قبل از همه به مقاله ای جداگانه به این پرداختم که تشریفات چیست ؟ نگاهی بیندازیم.

دیپلمات کیست ؟

معمولاً هر دولت و ملتی افرادی را بعنوان نماینده‌ی خود برای ارتباط با سایر کشورها تعیین می‌کنند که بتوانند در برابر نمایندگان سایر کشورها و در مذاکراتی که انجام می‌شود، از منافع ملی کشور خود دفاع کنند به این نمایندگان کشورها که از سوی دولت خود تعیین می‌شوند دیپلمات گویند.

در این میان باید مهارتهایی داشته باشند که برای آنها کاملاً ضروری خواهد بود، تا بتوانند با کمترین اختلاف و با روش‌های مسالمت آمیز بتواند ابتدا منافع ملی کشور خود را حفظ کند و در قدم بعدی بتواند امتیازهایی هم کسب کند.

دیدگاه اشتباهی که بسیاری نسبت به روابط دیپلماتیک دارند اینکه تصور می کنند دیپلماسی (یا روابط دیپلماتیک) صرفاً برای مقامات سیاسی یک کشور است، درصورتیکه روابط دیپلماتیک مختص به این افراد نیست بلکه می تواند به مقام های رسمی یک کشور در زمینه اقتصادی، فرهنگی یا نظامی هم باشد.

آشنایی کافی نداشتن مقامات دولتی و غیردولتی با آداب و اصول تشریفات دیپلماتیک باعث شده است در ارتباطاتی که می‌تواند برای سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی سرنوشت‌ساز باشد، به یکی از اشتباهات بزرگ و مهلک در ارتباطات آنها تبدیل شود.

کوچکترین کارها که ممکن است به چشم ما بسیار کوچک به نظر برسد، برای دیپلمات ها ممکن است نتایج بسیار بزرگی چه خوب و چه بد به بار خواهد آورد، پس آشنایی کامل دیپلمات ها با مسائل این چنینی در فضاهای دیپلماتیک از هر چیزی مهم تر خواهد بود.

تشریفات یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارتباطات دیپلماتیک محسوب می‌شود و شناخت و رعایت کافی باعث خواهد شد دغدغه مقامات کمتر باشد چون آنها می‌دانند در این زمان، افراد و مکان باید چه رفتاری درست است و چه رفتاری نادرست است و دودلی را از آنها خواهد گرفت و اعتمادبه نفس آنها در ارتباطات با افرادی مخصوصاً افرادی‌که از خارج از کشور تشریف می‌آورند بالا خواهد برد.

در روابط دیپلماتیک همانطور که نمایندگان هر کشور شرکت می‌کنند، تشریفات در جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و ضروری است تمام دیپلمات ها با تشریفات بین المللی آشنایی کامل داشته باشند و همچنین فردی را به عنوان رئیس تشریفات هئیت هایی که به سایر کشورها مراجعه می کنند، خواه فقط یک مذاکره باشد، خواه مستقر شدن دائم در سفارت خانه خود در آن کشور تعیین کنند تا مسائل تشریفاتی را در جلسات، مراسم و مذاکرات را هماهنگ کند.

در مقالات بعدی در رابطه با آداب و اصول تشریفات دیپلماتیک (دیپلماسی) رسمی در سطح بین المللی صحبت خواهم کرد!

موفق باشید!

منبع: کارکنان پنج ستاره www.karkonan.com

تشریفات چیست

در ضمن ما کارگاه هایی بصورت حضوری و تخصصی با تدریس جناب جابرمرتضایی ویژه تمامی افرادی که در بالا اشاره شده داریم که در آن مهارتهای تشریفاتی را به افراد آموزش می دهد، برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت سرفصل های دوره و یا برگزاری آن در سازمان یا شرکت خود می توانید از طریق تلفن ۲۲۱۴۵۸۱۱-۰۲۱ و همراه ۰۹۱۲۰۹۰۲۹۰۰ یا ایمیل karkonan.com@gmail.com در کمال افتخار آمادگی پاسخگویی به سوالات احتمالی شما عزیزان خواهیم بود.

جابر مرتضایی

جابر مرتضایی

ایشان استاد و سخنران در زمینهٔ توانمندسازی نیروهای انسانی می‌باشد، او سال‌هاست به معتبرترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی و بین‌المللی راهنمایی می‌کند تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز کارکنان را بصورت "تخصصی، جامع و کاربردی" برگزار نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 7 =

اسکرول به بالا